TJØME: Natt til søndag omkom Nikolai Kvitberg (51) etter at båten han var passasjer i traff et skjær mellom Ildverket og Froungen nord for Hvasser.

I avhør har båtføreren innrømmet promillekjøring.

Politiet fikk melding om ulykken like før klokken 01.30. Det var en av de overlevende som ringte politiet og fortalte at Goldfish-en hadde truffet et skjær.

LES OGSÅ: Nikolai Kvitberg døde i båtulykken

Har fulgt et miljø

De tre mennene i 50-årene hadde vært på en restaurant i Sandøsund, og var på vei nordover.

Leder for politiets sjøtjeneste Morten Skarpaas kan ikke kommentere ulykken som skjedde natt til søndag, men sier politiet i flere år har fulgt et miljø bestående av en gruppe menn med raske båter tett.

Etter hva Tønsbergs Blad kjenner til er dette et miljø med pengesterke menn, som blant annet er aktive som investorer.

– De har ofte vært samlet på restauranter på Hvasser og Tjøme i helgene i sommerhalvåret, der de har spist middag og drukket. Så har de satt seg i båten og kjørt til byen. Vi har fått mange tips om dette, og planlagt aktiviteten vår deretter, sier Skarpaas.

– Mange av dem er totalt uten respekt for regelverket som gjelder på sjøen. De føler rett og slett at de kan sette seg over det. Det har de vist gjennom uttalelser og oppførsel, sier Skarpaas.

LES OGSÅ: Innrømmer å ha ført båten med promille

Bekrefter Tjøme-turer

Tb.no har snakket med flere av mennene i miljøet. Noen av dem bekrefter at de har vært med på turene til Tjøme. Dette sier én av dem:

– Jeg har aldri blitt stoppet av politiet.

– Eller kjørt med promille?

– Nei.

En annen sier det slik:

– Jeg har snakket med noen av de andre, og vi er blitt enige om at vi bare skal gi én kommentar. Det er at politiet gjør et fint arbeid som virker preventivt. Jeg lar det være med den kommentaren, og ønsker ikke å si noe mer enn det, sier vedkommende.

Fast oppdrag

De siste to-tre årene har Vestfold politidistrikts båtpatrulje hatt som fast oppdrag å drive forebyggende arbeid mot dette miljøet.

– I helgene drar vi til Sandøsund i 20-21-tida for å vise oss fram og forsøke å forebygge. Også tar vi imot personene i dette miljøet når de kommer til byen. De siste årene er det kanskje 10 båter vi har fulgt med på. Noen er også tatt for promillekjøring. De har nok følt at vi har fulgt dem tett, men det har vi gjort fordi vi har vært oppriktig bekymret for hva som kan skje. Jeg tror også at det forebyggende arbeidet har hjulpet, sier Skarpaas.

Han sier det tidligere har skjedd ulykker i miljøet som ikke er blitt rapportert, men som politiet har fått høre om senere.

– At så mange er med på det, og har vært med på det i så mange år, det skjønner ikke jeg, sier Skarpaas.

– Det har vært helt sentralt for oss å prioritere kombinasjonen av raske båter, mørke, promillekjøring og manglende flyteplagg. I den sammenhengen har dette miljøet vært sentralt.

Blir bekymret

De tre mennene i båten hadde vært på restauranten Den Blå Brygge i Sandøsund før ulykken skjedde. Daglig leder ved restauranten Erik Thorbjørnsen sier betjeningen ved restauranten noen ganger blir bekymret for hvordan gjestene skal komme seg hjem.

– Det som skjedde er tragisk. Vi sitter igjen med en guffen følelse, sier han.

– Det har forekommet at vi som betjening er nervøse for hvordan gjestene skal komme seg hjem. Det er dessverre en del som setter seg i båter som kan gå altfor fort, altfor sent på kvelden, sier han.

Undersøker utstyr

Krimsjef ved Tønsberg politistasjon Knut Erik Ågrav sier teknikere fra politiet de neste dagene vil gå gjennom utstyret som var om bord i ulykkesbåten.

– Det vil trolig kunne avdekke hvilken fart båten hadde da den traff skjæret og nøyaktig posisjon, sier han.

Ågrav sier begge de to overlevende etter ulykken er avhørt, og det de har forklart stemmer med de tekniske funnene som er gjort til nå.