Slik reddet vi familielivet

SAMMEN: Monica Østervold og Thomas Gundersen har et krevende og lærerikt år bak seg på «foreldreskolen». Nå opplever de et normalt familieliv, med vanlig høyt støynivå.
 Foto: Anne Charlotte Schjøll

SAMMEN: Monica Østervold og Thomas Gundersen har et krevende og lærerikt år bak seg på «foreldreskolen». Nå opplever de et normalt familieliv, med vanlig høyt støynivå. Foto: Anne Charlotte Schjøll

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

STOKKE: – Nå snakker jeg med Juliane, ikke til henne. Det sier tobarnsmor Monica Østervold fra Stokke. Hun og ektemannen Thomas Gundersen reddet familielivet etter PMTO- behandlingen «fra kaos til samarbeid.»drene. De ble etter hvert maktesløse. Juliane var et urolig og svært krevende barn. En ADHD-diagnose vaket i det fjerne. Foreldrene kontaktet blant annet BUPA. $SUBT_ON$Raketten vår$SUBT_OFF$ – Vi kalte henne for raketten vår. Hun var enten høyt oppe, eller langt nede. Aldri en mellomting, sier Monica. Juliane, som er blitt 10 år, måtte flere ganger tas ut av undervisningen på skolen, fordi hun forstyrret medelevene. Men stort sett fungerte hun bedre ute enn på hjemmebane. Slik opplevde i hvert fall foreldrene situasjonen. Monica sier hun var livredd for å få datteren langt opp i halsen. Hele familiesituasjonen kokte. Foreldrene var i ferd med å gå hver sin vei i barneoppdragelsen. Det meste sprikte. Juliane hadde sine knep, og visste blant annet hvordan hun skulle sette foreldrene opp mot hverandre. Både Thomas og Monica var klar over at noe måtte skje raskt. $SUBT_ON$Snuoperasjon $SUBT_OFF$ I desember i fjor kom redningen. De fikk tilbud om å delta i Parent Management Training-Oregon modellen (PMTO) i regi av Bufetat. PMTO er et behandlingstilbud til foreldre som opplever at samspillet med barnet er «låst» og utfordrende. Metoden tar sikte på å redusere negativ oppførsel og fremme en positiv utvikling av barnet. En gang i uka har de møtt en av PMTO-terapeutene ved Vestfold barne- og familiesenter. De kan ikke få fullrost opplegget. Gjennom praktiske øvelser og samtaler har de sikret seg et verktøy som har gjort samspillet med datteren mye bedre. – Vi trener i timen for å utøve det vi lærer hjemme, uten at barnet vårt skal oppleve det som kunstig, forklarer Thomas Gundersen. $SUBT_ON$En reise$SUBT_OFF$ – For meg har dette året vært som en reise. Det har gjort noe med meg både som enkeltindivid og pappa og med oss som foreldre. – Nå snakker jeg med Juliane, ikke til henne. Vi kan ha lange samtaler, ikke bare gi korte beskjeder, sier en lettet Monica Østervold. – Hvordan opplever dere Juliane i dag? – Et sjarmtroll. Helt nydelig. Hun tar fortsatt mye plass, men på en god måte. Juliane har lært seg «trappetrinnmetoden». Hun er høyt oppe og langt nede, men også midt imellom. $SUBT_ON$Ressurssterke$SUBT_OFF$ Thomas og Monica regner seg som ressurssterke foreldre. De synes slett ikke det er noe nederlag å måtte be om hjelp til å takle hverdagen. Thomas er utdannet vernepleier, og vant til å håndtere krevende oppgaver. På hjemmebane møtte han seg selv i døra. – Jeg har måttet svelge noen kameler dette året, men har gått 150 prosent inn for oppgaven. Et blodslit, men det er verdt det, sier han. $SUBT_ON$Normalt kaotisk hjem$SUBT_OFF$ Monica og Thomas står fram med sin historie, for å vise likesinnede at det er hjelp å få, selv når det stormer som verst. De synes det har vært både moro, interessant og lærerikt å bli kjent med PMTO-metoden. – Vårt hjem er fortsatt et sted med høy lyd. Vi lever et normalt kaotisk A4-liv, smiler Thomas. Foreldrene er spesielt glade for at datteren ikke havnet i ADHD-båsen.

DEL


Artikkeltags