Slottsfjell eller ikke Slottsfjell

SLOTTSFJELL: Christoffer Rød (fra venstre), Johannes Lund, Øystein Ronander, presseansvarlig Sarah Winona Sortland og Erlend Mogård-Larsen.

SLOTTSFJELL: Christoffer Rød (fra venstre), Johannes Lund, Øystein Ronander, presseansvarlig Sarah Winona Sortland og Erlend Mogård-Larsen. Foto:

Av

– Det klare målet er at det det blir festival i 2019 dersom vi kommer til en enighet med alle, skriver Johannes Lund på vegne av Slottsfjell-styret.

DEL

MeningerI juli var det festivalstemning på fjellet og i Tønsberg for 16. sommeren på rad, 16 år er en anselig alder i den norske festivalfloraen. For unge voksne i begynnelsen av 20- åra har festivalen vært en del av livet så lenge de kan huske og vi andre har blitt vant til at festivalfolket trekker mot byen vår en langhelg i juli, at brygga koker og at lyden av internasjonale band sprer seg fra fjellet.

LES INTERVJU: Slik vil Slottsfjell-ledelsen redde festivalen (+)

Det siste året har det imidlertid vært tydelig for de fleste at alt ikke er helt som før og at et skifte er på gang. Tønsbergs Blad har brakt nyheter om at det gjennomføres kostnadskutt og at det var røde tall i boka etter 2017. Spørsmålene har naturlig nok vært mange etter årets festival. Så hva har skjedd siden tonene ebbet ut etter Arif og Unge Ferrari 21. Juli i sommer?

Det er ikke til å legge skjul på at det har vært tøffe tak og det ble fort klart for styret at det ville bli behov for mer kapital for å komme i havn. Selv om Slottsfjell anno 2018 fortsatt var en av Norges største festivaler, så er marginene i festivalbransjen så små at det ikke skal mye til før et overskudd blir til et underskudd. Slottsfjell er i tillegg spesielt kostbar å produsere pga. landskapet, områdets utforming og det faktum at mye av grunnen er fredet og underlagt strenge restriksjoner.

LES OGSÅ: Til våren står Karpe igjen på scenen i Tønsberg (+)

Med andre ord, kostnadene ved å arrangere en festival på dette nivået er så høye at 20-30% færre solgte billetter får et stort negativt utslag. Årsakene til et lavere billettsalg er det mange meninger om, og det har heller ikke manglet på ytringer og innspill fra dere som er festivalens publikum. Dette er innspill styret setter pris på, lytter til og tar med seg i sitt videre arbeid sammen med egne analyser av situasjonen.

Det er imidlertid ikke så enkelt å reagere raskt på endrede forutsetninger, grunnlaget for en festival legges lang tid i forveien og å snu skuta kan fort sammenlignes med å svinge på et tankskip. Det er begrenset rom for kortsiktige kursendringer. Kort oppsummert kan vi si at faktorer som økt konkurranse, endringer i publikumsmassen, en artistprofil som ikke traff helt blink for det lokale publikumet, beinhard konkurranse om de beste artistene og en liten dipp i hele festivalmarkedet har spilt en rolle.

LES OGSÅ: Halve Slottsfjell-styret trekker seg: – Ingen dramatikk rundt dette (+)

Den største omveltningen og grunnlaget for debatt de siste årene har vært den store tilstrømningen av det yngste festivalpublikumet og den påvirkningen dette har hatt på festivalen. Styret valgte i sommer å innføre 18-års aldersgrense i et forsøk på å bremse opp denne utviklingen. Dette oppnådde vi, men det bidro også klart til en svikt i billettsalget.

Signalene fra festivalen burde uansett være tydelig; vi ønsker å svinge pendelen litt tilbake og tilby en festival som føles bra også for en 25, 30 eller 40 åring. Utviklingen av konserttilbud i Tønsberg og Vestfold har vært formidabelt de siste årene. Dyktige arrangører som Foynhagen og nye institusjoner som Færderfestivalen har etablert seg og beriker byens musikkliv. Sørover i fylket har Stavernfestivalen vokst seg store og i

Horten har Verven blitt en populær happening for stadig flere. Sammen med andre demonstrerer disse at Vestfold er et fruktbart fylke også for kultur, musikk og opplevelser. Disse aktørene gjør byen og fylket vårt til et mer spennende sted, men bidrar også til å redefinere landskapet som Slottsfjell opererer i.

LES OGSÅ: Kjempesmell stopper ikke Johannes fra å planlegge festival neste år: – Det gjør jeg til jeg får beskjed om noe annet (+)

Som våre gjester ønsker vi også noen store navn på festivalplakaten, men det styres helt og holdent av tilgjengelighet og pris. Knivingen om de største navnene er større enn noen gang og honorarene øker proporsjonalt. Vurderingen blir dermed om man skal satse på noen få men populære navn, eller et godt og fyldig program med ikke fullt så store navn. Dette er en vanskelig og kontinuerlig avveining.

Det er viktig å nevne at Slottsfjell ikke har bedt om eller mottatt noen offentlig støtte på mange år, verken fra det offentlige eller fra støtteordninger. Vi har ønsket å klare oss selv, men konkurrerer da med andre som har betydelige bidrag fra ulike kilder, i noen tilfeller flere millioner kroner. Det sier seg selv at situasjonen hadde sett noe annerledes ut dersom vi hadde hatt tilsvarende støttebeløp på inntektssiden.

Hva er så situasjonen for Slottsfjell pr. i dag; Styret har hatt et klart mål om å dekke all gjeld ved å få inn nye investorer. I løpet av sommeren og høsten har to store utenlandske aktører kommet med skriftlige bud på å kjøpe seg inn i festivalen og dermed tilføre nødvendig kapital til både dekning av gjeld og videre drift.

Våre advokater forhandlet først med den ene aktøren som til slutt valgte å trekke seg rett før signering, etter flere ukers samtaler. Det ble deretter innledet samtaler med den andre parten som også valgte å avslutte prosessen etter lange forhandlinger. Årsakene til at vi ikke kom i mål med disse prosessene beror nok hovedsakelig på underskuddet som vi bærer med oss. Styret har dermed lagt mye tid og ressurser ned i å finne en løsning som ville løst situasjonen til beste for alle, men har måttet innse at dette ikke har ført fram.

På bakgrunn av dette går festivalen nå inn i forhandlinger med våre kreditorer der målet er å få slettet gjelden slik at vi kan drive videre og fokusere på fremtiden. Vi har tatt med oss mange erfaringer fra arbeidet så langt og har mange tanker og ideer om hvordan Slottsfjell kan se ut i fremtiden, ikke minst etter innspill fra vårt publikum.

I første omgang er det imidlertid viktig å få ro til å gjennomføre en prosess som ikke er enkel verken for festivalen eller for kreditorene som må ta mye av støyten. Vi regner med at det vil ta ca. 1 måned før vi vet utfallet av denne prosessen, og det klare målet er at det det blir festival i 2019 dersom vi kommer til en enighet med alle.

Tiden blir knapp, men det har vi klart før; Festivalens gründere ble enige om å lage den første utgaven i april 2003 og åpnet portene til fjellet 1. August. Har vi klart det før så kan vi absolutt klare det igjen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags