Telenor advarer mot svindel-epost

Deler av eposten som ble sendt ut onsdag morgen

Deler av eposten som ble sendt ut onsdag morgen Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Onsdag morgen fikk mange brukere en epost fra en avsender som utgir seg for å være Telenor kundesenter. Telenor advarer nå mot å klikke på linken i eposten.

DEL

(Østlands-Posten)

Phishing

Nettfiske eller phiske er en betegnelse på digital snoking eller fisking etter sensitiv informasjon, som passord eller kredittkortnummer. Uttrykket kommer fra engelsk «fishing», der f-en er erstattet med «ph» (vanlig hackersjargong).

Kilde: Wikipedoa

– Dette er det som betegnes som «phishing», og er rett og slett et forsøk på svindel, sier kommunikasjonssjef i Telenor, Anders Krokan.

– Vi advarer sterkt mot å klikke på linken i eposten, og legg for all del ikke igjen informasjon om deg selv hvis du ved et uhell skulle klikke på linken, sier Krokan.

Forsøker å finne avsender

Krokan sier at selskapet ved jevne mellomrom utsettes for slike svindelforsøk, og man nå vil ta denne saken til sikkerhetsavdelingen for å forsøke å finne fram til avsenderen og å stoppe flere utsendelser.

Teksten i eposten er både på norsk og engelsk

Teksten i eposten er både på norsk og engelsk Foto:

– Det man gjør her, er å forsøke å få blant annet kontoopplysninger fra brukere, og så bruke det for å forsøke å svindle. Det man må gjøre hvis man får slike eposter er bare å slette den umiddelbart, og altså ikke klikke på noen linker.

– Det første man bør gjøre når man får en slik epost er å se på avsenderadressen. Virker denne mistenkelig, er det høyst sannsynlig lureri. Telenor vil uansett aldri be om person- eller kontoopplysninger på denne måten, sier Krokan.

Gi tips

Kommunikasjonssjefen sier også at slike mailer ofte er lette å oppdage fordi det er brukt dårlig språk.

– Vi er interessert i å få inn tips når man får slike eposter, og jakter hele tiden på å forsøke å begrense at slikt blir sendt ut, sier han.

Artikkeltags