Elin (55) har MS, men nekter å la seg knekke: – Det er alltid noe å være takknemlig for

Fredag holder Elin Maageng Jakobsen foredrag på hotell Klubben.  Foredraget er basert på egen erfaring med å takle sykdom, som gir gradvis forverring uten utsikt til forbedring. –  Jeg ser at mange sliter mentalt og kognitivt, og vil gjerne lære bort teknikker og metoder for å kunne leve et godt liv likevel, sier hun.

Fredag holder Elin Maageng Jakobsen foredrag på hotell Klubben. Foredraget er basert på egen erfaring med å takle sykdom, som gir gradvis forverring uten utsikt til forbedring. – Jeg ser at mange sliter mentalt og kognitivt, og vil gjerne lære bort teknikker og metoder for å kunne leve et godt liv likevel, sier hun. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Elin Maageng Jakobsen lever med MS-diagnose. Fredag holder hun fordrag i Tønsberg om å trene mental helse.

DEL

– Jeg sier aldri at jeg er frisk. Men jeg lar ikke sykdommen definere meg.

Elin Maageng Jakobsen (55) sitter hjemme i leiligheten i Storgaten i Tønsberg.

LES OGSÅ: Nøtterøy betaler 35 000 kroner for å begrave muslimer i Tønsberg. Nå vil Nøtterøy kirkelige fellesråd legge til rette for slike graver ved Nøtterøy kirke. Hvis biskopen gir sin velsignelse

Kan ikke gjøre alt som før

Hun fikk diagnosen multippel sklerose (MS) i 2001, men tror hun har hatt sykdommen mye lenger, kanskje i over tretti år.

De første årene merket hun ikke så mye til MS-diagnosen, men i 2008 ble hun gradvis dårligere.

Hun driver sitt eget firma, reiste mye i  inn- og utland, for å holde kurs og foredrag i prosjektledelse.

Nå vil hun ikke ta fly, ved jobbreiser lenger, vil slippe å grue seg til bratte flytrapper.

– Du snevrer inn repertoaret ditt veldig, når kroppen blir dårligere. Da leter du etter måter å bli frisk, sier hun.

LES OGSÅ:  Flere selvmord blant de helt unge: – Det har vært voldsomt den siste tiden

Kontrollerer tankene

Elin Maageng Jakobsen var den andre fra Norge som gjennomførte stamcelleoperasjon i utlandet. Det gjorde hun på Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm, for fem år siden.

Hun betalte behandlingen av egen lomme.

Håpet var at sykdommen skulle stoppe opp, reverseres og aller helst gjøre henne frisk.

De første årene ble hun bedre, men hun fikk samtidig senskader av cellegiften som ble brukt i behandlingen.

(saken fortsetter under bildet)

STOPP OG TENK: –  Hvis du krisemaksimerer, må du jobbe med å finne stoppknappen. Det gjelder å se hva som er bra. Det blir bedre hvis du visualiserer hva du ønsker at skal skje, enn hva som i verste fall kan skje.

STOPP OG TENK: –  Hvis du krisemaksimerer, må du jobbe med å finne stoppknappen. Det gjelder å se hva som er bra. Det blir bedre hvis du visualiserer hva du ønsker at skal skje, enn hva som i verste fall kan skje. Foto:

– Transplantasjonen hadde ikke helt den effekten jeg hadde håpet på. Den stoppet nye funksjonsbortfall, men jeg er dårligere av de gamle skadene på nervesystemet, sier hun.

For å klare seg gjennom den tøffe behandlingen hun skulle gjennom, jobbet hun med å kontrollere tankene. Det startet hun med før behandlingen.

– Mental trening er enormt viktig. For å komme deg gjennom vanskelige perioder må du ha bygget det opp på forhånd. Hvis ikke, faller du bare tilbake i gamle mønstre, sier hun.

Fredag holder hun foredrag på hotell Klubben i Tønsberg, i regi av Nordre Vestfold MS-forening.

Foredraget er åpent for alle.

– Du skal leve i nuet, men «nuet» er ikke alltid et ålreit sted å være. Hvis du skal ha effekt av den mentale treningen må du klare å aktivisere positive følelser fra noe du har opplevd tidligere, eller fra noe du har sett for deg i framtiden, sier Maageng Jakobsen.

LES OGSÅ: Har hatt 18 møter for å hjelpe Tjøme: – Ingen andre har fått så mye hjelp

Skru på bryteren

– Jeg hadde håp om å bli frisk, men det har jeg ikke blitt. Da gjelder det å takle at livet ikke blir som jeg hadde tenkt, sier Maageng Jakobsen.

Under foredraget fredag, vil hun lære bort noen av de mentale teknikkene, hun har opparbeidet seg gjennom flere år.

– Hjernen har utrolig potensial. Folk kan si at det bare er plasebo-effekt. Da svarer jeg at det er jo den «plaseboknappen» vi må finne. Vi må aktivere kroppens egen evne til reparasjon.

Etter å ha jobbet med prosjektledelse i 20 år, bestemte hun for tre år siden at hun ville ha «flere ben å stå på, for å slippe å stå på bena».

Da digitaliserte hun virksomheten, startet å lage nettkurs i prosjektledelse, og nettkurs i mental trening.

LES OGSÅ: Kommunen vil bytte ut Tone og Richard

– Jeg skal gjøre meg selv så bra jeg kan

– Det er klart det er lett å bli bitter. Mange har det tøft. Men det blir litt lettere hvis vi snakker om det og kan utveksle erfaringer, sier hun.

Hun sier det er viktig å være snill med seg selv, gjøre det som er «riktig».

– Det er viktig med søvn. Og å gi seg selv litt skryt innimellom.

Hun ønsker å formidle at det gå an å ha et godt liv, selv om ikke alt blir som ønsket.

– Det handler om å finne ut hva som er bra i ditt eget liv, se ting i perspektiv. Det er alltid noe å være takknemlig for.

– Jeg tenker ikke på meg selv som frisk. Det er ikke realistisk nå. Men jeg skal gjøre meg selv så bra jeg kan. Det holder meg oppe, sier Elin Maageng Jakobsen.

Elin Maageng Jakobsens tips for å bli mentalt sterk

■ Mentale muskler er som fysiske muskler. Du må trene jevnt for å bygge opp, og holde styrken ved like.

■ Kognitiv svikt behøver ikke bli permanent. Det er mulig å forbedre hukommelse og andre kognitive funksjoner, vesentlig på kort tid, ved jevnlig øvelse.

■ Bli bevisst på egne tankemønstre. Definer «hva vil jeg tenke i stedet for dette».

■ Snakk pent til deg selv. Start med å legge merke til «selvsnakket» i ulike situasjoner.

■ Finn stoppknappen når du begynner å spille «skrekkfilmer» i hodet.

■ Visualiser gode opplevelser. Det er bra for hjernen, stresshåndtering og søvn, og dermed for dagen din helt generelt.

■ Flytt fokus over på det som fungerer og er bra, ikke bruk for mye tid på å snakke om sykdom. 

■ Snakk om og skriv ned det du er takknemlig. Da vil det ta mer plass i tankene dine, og hjelper deg å holde fokus på mestring og glede.

■ I en stresset situasjon reagerer du på automatikk, derfor må nye reaksjonsmønstre trenes inn over tid, nettopp for at de skal bli automatiske når du trenger det.

LES OGSÅ: Bente har sovet i rullestolen i 7–8 uker

Artikkeltags