Ida-Merethe selger barneklær for 14 millioner i året

VOKSER: Butikksjef Elisabeth Bjønnes (til venstre) og daglig leder Ida-Merethe Kleppe Hansen i Knerten og Karoline barneklær. Selskapet ble  kåret til gasellebedrift flere ganger og har dermed oppfylt en rekke krav. Blant annet doblet omsetning over fire år.  Foto: Emira Holmøy

VOKSER: Butikksjef Elisabeth Bjønnes (til venstre) og daglig leder Ida-Merethe Kleppe Hansen i Knerten og Karoline barneklær. Selskapet ble kåret til gasellebedrift flere ganger og har dermed oppfylt en rekke krav. Blant annet doblet omsetning over fire år. Foto: Emira Holmøy

Artikkelen er over 2 år gammel

Ida-Merethe Kleppe Hansen kan ikke tenke seg å gjøre noe annet enn det hun gjør. Det blir det suksess av.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

STOKKE: I 2005 åpnet hun butikken Knerten og Karoline barneklær i Stokke. Omsetningen etter det første året var 1,5 millioner kroner.

Siden den gangen har selskapet vokst med tre butikker: Én i Larvik, én i Sandefjord og en nettbutikk. Omsetningen i fjor lå på drøyt 14 millioner kroner.

– Det er veldig gøy at det har gått så bra, sier Hansen.

Hun har alltid jobbet i klesbransjen. Da hun ble gravid sa hun opp jobben som butikksjef med tanken på å starte for seg selv senere.

– Jeg tenke først på å selge dameklær, men etter at jeg fikk barn, tenkte jeg «nei, det er barneklær jeg skal jobbe med», sier Hansen.

Pangstart

Hun kommer aldri til å glemme åpningsdagen for snart 15 år siden.

– Vi jobbet veldig mye i forkant og var veldig spente. Det har gått over all forventning. Vi holdt på å gå tomme for varer og jeg måtte ringe leverandøren og bestille nye samme dag, sier Hansen.

Siden har det gått oppover.

– Ingenting kommer av seg selv. Vi har jobbet mye for å få det til, sier Hansen.

– Vi er en frittstående butikk, og det er en fordel da vi bestemmer selv hva slags varer vi vil ha. Vi tilpasser oss markedet og hører på hva kundene vil ha. Det et kjempeviktig.

Hun forteller at smaken og stilen er forskjellig fra by til by.

– For eksempel er det ingen som kjøper kardiganjakke til gutter i Stokke, men vi selger mange i Larvik og Sandefjord.

Netthandel

For tre år siden etablerte Hansen en nettbutikk. Hun tror ikke netthandel ødelegger for vanlig butikker.

– Jeg tenker det var lurt at vi kastet oss på den karusellen. Nettet blir ikke mindre, og vi opplever at vi stadig får flere kunder både på nett og i butikkene. Jeg tenker også det er en del av servicen at kundene kan sitte hjemme å se vareutvalget.

I det hele tatt mener hun at god service og oppriktig interesse for kundene er viktig.

– Vi har mange faste kunder som er på fornavn med oss. Mange blir imponert hvis vi husker hva de kjøpte sist og hvor store barna deres er. Men det faller naturlig for oss. Vi er interessert i jobben vår og synes det er moro, sier butikksjef Elisabeth Bjønnes.

Hansen er enig.
– Jeg synes det er gøy å dra på jobb hver dag. Du må like det du gjør og ha driv for å lykkes.

Artikkeltags