Siri Helenes innlegg stoppet Kiwi-reklame

UMIDDELBAR RESPONS: Innlegget Siri Helene Søderberg skrev til Kiwi har i skrivende stund fått 369 liker-klikk.

UMIDDELBAR RESPONS: Innlegget Siri Helene Søderberg skrev til Kiwi har i skrivende stund fått 369 liker-klikk. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Mener nøkkelhull-reklame skaper unødvendig kroppspress.

DEL

Én av Kiwis TV-reklamer viser en kvinne som strever med å få tak i en øredobb på gulvet fordi buksene er for trange. Kvinnen står i utfall, tenker seg om og påbegynner et par treningsøvelser. Deretter følger en oppfordring til å kjøpe nøkkelhullprodukter: «Du gjør litt, vi gjør litt».

Denne sammenkoblingen fant ikke Tønsberg-kvinnen Siri Helene Søderberg seg i.

– Det er en slank, normalvektig dame, som blir framstilt som en som må gå ned i vekt. Reklamen er sikkert et forsøk på å være morsom, men her promoteres frukt, grønt og sunnhet – og jeg synes ikke denne filmen hadde så mye med sunnhet å gjøre, sier hun til Tønsbergs Blad.

«DU GJØR LITT, VI GJØR LITT»: Kiwi-reklamen oppfordrer til å kjøpe nøkkelhullprodukter.

«DU GJØR LITT, VI GJØR LITT»: Kiwi-reklamen oppfordrer til å kjøpe nøkkelhullprodukter. Foto:

– Ufattelig provoserende

Rett etter hun hadde sett reklamefilmen for første gang torsdag, skrev hun et innlegg på Facebook-sidene til Kiwi.

Søderberg har jobbet mye med spiseforstyrrelser blant barn og unge. Hun har vært lærer i 15 år og har blant annet frukt- og grøntansvaret i Eik IF Tønsberg.

«Jeg har tilbragt tid med gråtende ungdommer, som ikke vet hvordan de skal bli tynne nok eller klare å spise igjen. Flere av disse hadde flere kilo på kroppen enn damen deres i reklamen, også de radmagre, før de ble syke. Likevel var de normalvektige da helvetet startet» skriver hun.

Tønsberg-kvinnen mener matkjedens sunnhetssatsing også bør gjenspeiles i reklamene.

«For meg som har sagt at du er fin nok, du er god nok, du er vakker som du er, så blir det ufattelig provoserende at dere promoterer dette på denne måten. Med en dame som ikke har vektproblemer i det hele tatt. Hun har bare en litt for trang bukse», skriver Søderberg, som tilbyr seg å stille et helt fotballag av barn til en ny Kiwi-reklame som kan vise sunne barn med frukt og grønt.

Stoppet reklamen

Innlegget fikk umiddelbart mye oppmerksomhet på Facebook. Et par timer etter Søderbergs kommentar, svarer Kiwi at «vi har tatt det til videre ettertanke og ser argumentene, og har dermed besluttet at filmen ikke skal vises fremover. Det kan ta et par dager før den slutter å vises».

– Etter å ha sett reklamen med litt nye øyne, besluttet vi å stoppe den, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin i Kiwi til Tønsbergs Blad.

I SAMME SERIE: Kiwi har også en lignende reklame med en mann. I stedet for å strekke seg ned mot gulvet, strekker han seg mot fjernkontrollen – og tar seg et par magebøyninger i samme slengen.

I SAMME SERIE: Kiwi har også en lignende reklame med en mann. I stedet for å strekke seg ned mot gulvet, strekker han seg mot fjernkontrollen – og tar seg et par magebøyninger i samme slengen. Foto:

Kiwi-reklamen har bare vært vist på TV.

– Det var ment til å være en litt humoristisk reklame, som beskriver en situasjon mange kanskje kan kjenne seg igjen i, men vi ser at for de som har et anstrengt forhold til mat, kan den ha et uheldig budskap, sier Arvin.

Reklamen har ifølge kommunikasjonssjefen gått på TV i flere år.

– Vi har aldri fått noen henvendelser om reklamen tidligere, men vi ser at det er mulig å misforstå budskapet. Vi vet at det er nok kroppspress ute i samfunnet, og ønsker ikke på noen som helst måte å bidra til det fokuset, sier Arvin.

– Det gikk veldig, veldig fort

Søderberg mener tilbakemeldingene hun har fått tyder på at temaet treffer en nerve hos veldig mange.

– Det jeg skrev var helt spontant. Jeg var ikke klar over at jeg skulle stoppe en hel reklamefilm, sier hun.

Hun er glad den ble stoppet tidlig.

– Jeg ble så glad – og veldig overrasket. Det gikk veldig, veldig fort. De la først inn et generelt og lunkent svar om at de skulle ta det med til videre ettertanke, men så kom meldingen om at de har tatt det opp og fjerner filmen. Det står det respekt av, mener Søderberg.

Artikkeltags