Gå til sidens hovedinnhold

– De er idioter som ikke vet hva de driver med

Artikkelen er over 7 år gammel

Biler som kjører sikksakk mellom bommene, personer i sporet og barn som leker ved planoverganger fører til at lokførere skriver ulykkesrapporter så blekket spruter.

Det siste året har lokførere måttet dra i nødbremsen støtt og stadig.

Blant annet har en buss krysset en planovergang på rødt lys og to jenter på seks og åtte år har nesten blitt påkjørt av toget.

– Det er en stor belastning for oss, sukker Arne Fiskum.

Han har vært lokfører i NSB i 30 år og tilbrakt mange timer bak spakene på Vestfoldbanen.

På halvannet år har Statens jernbanetilsyn fått 47 rapporter fra lokførere som opplever farlige situasjoner langs skinnegangene på Vestfoldbanen.

LES OGSÅ: Nå er det slutt på krasj, kø og kaos

Blitt skvetten

– Jeg opplevde å kjøre på en person for ti år siden. I ettertid har jeg vært litt skvetten når jeg ser skygger langs skinnene, sier Fiskum.

Han opplever ofte farlige situasjoner bak spakene på alle NSB-togene.

Ved Tønsberg stasjon er planovergangen bare 50 meter fra stasjonen. Tog som kommer dit, må ofte vente på et sørgående tog før det kan kjøre videre.

Fra førerplassen, kan lokføreren følge med på planovergangen, hvor det skjer det mye rart.

LES OGSÅ: Frykter ulykke ved planovergang

Kjører på rødt lys

– Jeg ser stadig biler kjøre på rødt lys når bommene går ned, selv når de er så lave at de nesten skraper på biltaket. Det er også folk som krabber under bommen. Det er i flere tilfeller meter om å gjøre før det smeller. De er idioter som ikke vet hva de driver med, sier Fiskum.

Han forklarer at toppfarten til de nye NSB-togene på Vestfoldbanen er 200 km/t.

– I den farten bruker toget én og en halv kilometer på å stoppe. Selv i 40 km/t over planovergangen ved Tønsberg stasjon er bremselengden 100 meter, sier Fiskum.

LES OGSÅ: Livsfarlig togbom

Dyster statistikk

Erik Ø. Reiersøl-Johnsen, direktør i Statens jernbanetilsyn er ikke fornøyd med statistikken.

– Det er mange hendelser. Dessverre kan verken vi, Jernbaneverket eller NSB styre folks handlinger, sier han til Tønsbergs Blad.

68 prosent av hendelsene er knyttet til tredjepersoners handlinger. Det vil si ulovlig ferdsel i sporet, enten med bil eller til fots.

– Vi er maktesløse

19 hendelser går under betegnelsen «sammenstøt med person». Det er situasjoner der tredjepersoner forårsaker en ulykke eller nestenulykke.

Fem av disse angår barn som sykler og leker med ball eller skateboard på plattformen. Situasjonene er blitt rapportert inn av lokførere som frykter at barna kan falle ned på skinnene. 

–  Vi blir maktesløse når publikum bevisst ikke respekterer bommer og lys som signaliserer at tog kommer, men vi ber publikum å ta vare på sin egen sikkerhet og vise hensyn. Det er tragisk for dem som blir rammet av ulykker og en helt forferdelig følelse for lokføreren, sier direktøren.

Alle lokførere må etter loven rapportere inn situasjoner som fører og kan føre til ulykke.

Tilsynet råder mennesker som oppholder seg ved jernbanesporet til å opptre varsomt.

– Bilister har vikeplikt for tog etter Veitrafikkloven, uavhengig om planovergangen er sikret eller usikret. Man skal også se seg for til begge sider, selv om trafikklyset lyser hvitt.

Klipper hull i gjerdet

Hvorfor bygges det ikke gjerder for å hindre at folk går i sporet?

– Vi kan sette opp gjerder, men folk klipper hull og folk går der likevel. Det kan vi ikke hindre, men vi gjør så godt vi kan. Det eneste som er bombesikkert er at toget har vanskelig for å stoppe i tide, sier Reiersøl-Johnsen.

John-Ole Kanton, fagansvarlig i trafikksikkerhet i NSB øst sier at årstiden påvirker antall hendelser som blir rapportert inn.

– Vi opplever en liten topp på våren og på høsten, når bønder krysser planoverganger med skurtresker og traktor, sier John-Ole Kanton.

Det kan lokfører Arne Fiskum bekrefte.

– Moderne landbruksmaskiner har ofte lyddempende glass rundt førerhuset og musikkanlegg. Selv om de nye togene har bedre tuter enn før, har de fortsatt vanskelig for å høre oss komme, sier han. 

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.