Slik ble Steinar nesten SMS-lurt

Slik så SMS-utvekslingen mellom Steinar Widding og Alektum ut.

Slik så SMS-utvekslingen mellom Steinar Widding og Alektum ut. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– Jeg ble forbanna, sier han om SMS-en fra innkrevingsselskapet.

DEL

TØNSBERG: Nylig fikk Steinar Widding en SMS på nettbrettet sitt, med teksten: «Du har nylig mottatt en påminnelse fra oss om betaling av ref. no. 1515510 / Aliaz Cooperation SIA NO. Saldo i saken er kr. 785,74. Betaling foretas omgående til konto nr. 6263 06 32655. KID: 0101515510014496063. Alternativt bes du kontakte oss på tlf. 815 22 130. Hilsen Alektum»

Det syntes han var rart, først og fremst fordi ingen har nummeret til SIM-kortet i nettbrettet hans. I tillegg hadde han aldri hørt om Tønsberg-baserte Alektum eller Aliaz Cooperation.

– Jeg ringte Alektum umiddelbart for å høre hva dette var for noe. De kunne ikke finne noe referansenummer, og ba meg sende en e-post til no@horsepowerplus.eu, som skulle være selskapet Alektum har påtatt seg innkrevingsjobben for.

Aliaz Cooperation/Horsepower Plus selger blant annet tabletter som produsenten mener har en penisforlengende effekt, og  som består blant annet av bark.

Svaret Steinar fikk fra Horsepower Plus, var at de aldri hadde registrert noen bestilling i hans navn.

– Jeg ble sånn passe forbanna. Hadde jeg vært lettskremt, hadde jeg sikkert løpt til banken og betalt, tror han.

LES OGSÅ: Avviser inkassokritikk

– Feil hos mobiloperatøren

Hos Alektum, som sendte ut betalingspåminnelsen til Steinar, forklarer daglig leder Rune Asheim først at problemet ligger hos Chess, som er operatøren Alektums underleverandør bruker til utsending av SMS-er.

– Alektum fortalte meg at det var to personer i landet med samme mobilnummer, forteller Steinar.

Torsdag ettermiddag kontakter Alektum tb.no igjen, og avkrefter at noe slikt er tilfelle.

– Vi fikk tilbakemelding i går på at det kun er én person som er knyttet til der aktuelle mobilnummeret, og at vi har feil nummer i vår database, forteller Asheim.

Beklager feilsendt krav

Han beklager at Steinar fikk en SMS som ikke har noe som helst med ham å gjøre, og forteller at han fikk den fordi Steinars nummer tidligere har tilhørt en person som har mottatt inkassovarsel fra Alektum, og som nå skulle ha et nytt varsel i en ny sak.

LES OGSÅ: Én bok: 15.000 kroner

Nå skal Alektum gå gjennom sine rutiner i forhold til oppdatering av telefonnummer i sin database for å unngå at SMS sendes til feil person.

Hos Forbrukerrådet forteller Henrik Ebne at det sannsynligvis er en del mennesker som betaler krav de aldri skulle fått, særlig når det kommer til mindre beløp.

– Det er viktig at man tar seg tid til å bestride kravet, sier han til tb.no.

Om du kontakter inkassoselskapet fordi du er uenig i kravet er dette det samme som å bestride kravet, og inkassoprosessen blir da satt på pause imens den nye informasjonen i saken behandles.

– Dokumentér kommunikasjonen

– Det beste er å ha kommunikasjonen skriftlig – ikke på telefon – slik at man kan dokumentere hva man er enige om i etterkant, e-post fungerer veldig bra til dette.

Han forteller videre at det stadig dukker opp useriøse selskaper som hevder å tilby ulike vidunderprodukter.

– Disse kommer ofte i form av en gratis eller billig prøvepakke. Litt gjemt i vilkårene står det at man inngår et abonnement, og disse er det ofte vanskelig å komme ut av og det er sjelden noen kundeservice, utover at regningene sendes til inkasso.

Får du et inkassovarsel du ikke er enig i, kan disse rådene fraForbrukerrådet være nyttige.

Artikkeltags