Turistkontoret legges ned over sommeren

TENKER NYTT:  Hotelldirektør Øyvind Hagen (t.v.) og næringssjef Øystein Sandtrø vil gi turistinfo på nye måter. FOTO: PEDER GJERSØE

TENKER NYTT: Hotelldirektør Øyvind Hagen (t.v.) og næringssjef Øystein Sandtrø vil gi turistinfo på nye måter. FOTO: PEDER GJERSØE

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Når sommeren er over, er det også over for Tønsberg turistkontor. Neste år skal turistene få Tønsberg-info på nye måter.

DEL

TØNSBERG: – Leiekontrakten i Storgaten 38 går ut i september, så vi skal ut av lokalene etter sommerferien. Det gir oss anledning til å se på hvordan vi kan modernisere reiselivsarbeidet vårt, sier Øystein Sandtrø, næringssjef i Tønsberg kommune.

I høst og vinter skal de som ønsker turistinfo få det på rådhuset.

– Det er få som stikker innom Turistkontoret utenom sommersesongen, mens det er bra med henvendelser på e-post og telefon. Vi vil serve publikum fra rådhuset til vi finner en ny struktur på reiselivsarbeidet, og den skal være på plass til neste sesong, sier Sandtrø.

LES OGSÅ: Slik er turistenes Tønsberg

Vil spare leieutgifter

– Skal Tønsberg fortsatt ha en reiselivssjef?

– Ja, i utgangspunktet er det ingen endring på det. Reiselivssjef Irene Wilhelmsen vil fremdeles arbeide med reiseliv, men omstruktureringen kan føre til at det blir noen endringer i arbeidsoppgaver.

– Dette ligner et sparetiltak?

– Vi vil spare leieutgifter, men det er ikke det som er utgangspunktet. Vi ønsker å følge med i tiden og lage bedre tjenester sammen med næringen selv, sier Sandtrø.

LES OGSÅ: Turistene inntar sommer-Tønsberg

– God rolledeling

Han vil invitere nabokommunene, i første omgang Nøtterøy og Tjøme, til å være med og utvikle en felles struktur for turistinformasjon.

– Tønsberg, Nøtterøy og Tjøme har vært en naturlig enhet på reiselivsfronten, sier Øyvind Hagen, direktør på Quality Hotel Tønsberg.

Det er ikke tilfeldig at disse to herrene snakker samstemt om fremtidens turistinfo i Tønsberg og Vestfold, for nå skal den delen av det lokale næringslivet som lever av turister sterkere inn på informasjonssiden.

– Hva ønsker næringen selv å gjøre og hva er kommunens rolle?

– Vi vil samarbeide med reiselivsnæringen om en god arbeids- og rolledeling, sier Sandtrø.

Ingenting er avgjort, men Sandtrø og Hagen tegner konturene av en modell der kommunene i større grad vil fokusere på sin vertskapsrolle og på å legge forholdene til rette for turistene, som å sørge for ansvarlig vertskap på skjenkestedene, ren og pen by, rene strender, gode turstier, bobilparkeringer, gjestehavner, etcetera.

Velinformerte turister

På sin side kan reiselivsbransjen ta seg av mye av turistinformasjonen selv, men på nye måter, tilpasset dagens internasjonale informasjonsstrøm. I dag vet turistene mye om reisemålet sitt før ankomst, takket være internett.

– Når var du selv inne på et turistkontor sist, spør Øyvind Hagen retorisk. Han mener den informasjonen turistene fortsatt måtte mangle når de ankommer kan de få flere steder, blant annet i hotellresepsjoner.

– Resepsjonen hos oss kan fint fungere som et turistkontor, hele året, sier Hagen.

FLERE SAKER PÅ TB.NO:

13 av 47 solkremer fikk grønt lys
Svømmer fra Horten til Moss
Fant 8.000 år gammel hodeskalle

Artikkeltags