Elevene slår alarm om for høyt leksepress: – Kan føre til psykiske helseproblemer

SOFTIS I PAUSEN: Elevene ved Vear skole er fornøyde med miljøet på skolen sin, men mange synes det for mye lekser. Mandag var skolens elevråd på Oseberg kulturhus. Der åpnet de elevrådkonferansen «Vår oppvekst» med et rollespill.
Fra venstre Rozita Seterkesh (15), Julie Marie Myreng-Helgestad (15), Halvor Halle Christensen (15), faradin Ashrafzadeh (15), Hanna Pedersen (13) og Syver Solbakken Hole (12).

SOFTIS I PAUSEN: Elevene ved Vear skole er fornøyde med miljøet på skolen sin, men mange synes det for mye lekser. Mandag var skolens elevråd på Oseberg kulturhus. Der åpnet de elevrådkonferansen «Vår oppvekst» med et rollespill. Fra venstre Rozita Seterkesh (15), Julie Marie Myreng-Helgestad (15), Halvor Halle Christensen (15), faradin Ashrafzadeh (15), Hanna Pedersen (13) og Syver Solbakken Hole (12). Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

– Vi har for mye lekser, som fører til lite fritid og mye press, sier elevrådsleder Halvor Halle Christensen ved Vear skole.

DEL

– Særlig jentene jobber mye med leksene.

Halvor Halle Christensen står i salen i Oseberg kulturhus. Han er elevrådsleder ved Vear skole, og har nettopp opptrådt på scenen under elevrådskonferansen «Vår oppvekst».

LES OGSÅ: Er du ung og bor i Vestfold? Last opp bilder til en stor utstilling

For mye lekser

Halvor og resten av elevrådet har dramatisert og sunget for de andre ungdommene i elevrådene, lærere og politikere i Tønsberg kommune.

(saken fortsetter under bildet)

TRIVES GODT: – Helt ærlig, vi har et veldig bra miljø på skolen. Vi scorer høyt på trivsel, sier elevrådsleder Halvor Halle Christensen ved Vear skole.

TRIVES GODT: – Helt ærlig, vi har et veldig bra miljø på skolen. Vi scorer høyt på trivsel, sier elevrådsleder Halvor Halle Christensen ved Vear skole. Foto:

Dialogen de framførte, understreket at overgangen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet ved skolen, har vært stor når det gjelder lekser.

– Vi har for mye lekser, som fører til lite fritid, mye press, og i verste fall psykiske helseproblemer for enkelte, var en av Halvors replikker i rollespillet.

– Hva er passe mye lekser?

– Så mye lekser at vi får vist hva vi kan, sier Halvor, etter at rollespillet er over.

LES OGSÅ: Stor undersøkelse: Ungdommene våre har det superbra! I hvert fall gutta

– Lekser skal være å repetere det du har lært på skolen, sier medelev Julie Marie Myreng-Helgestad (15).

Hun sier det varierer hvor mye tid hun bruker på leksearbeidet, men at leksene «surrer veldig mye i tankene».

I salen har lærer Ove Hunstadbråten sett elevenes rollespill. Han er elevrådskontakt på Vear skole, og er den som skal sørge for at det som tas opp i elevrådsstyret, kommer videre til administrasjonen ved skolen.

– Det er åpenbart en utfordring de setter fingeren på. Det tar vi på alvor. På skolen vår er det flere jenter som opplever leksepresset som høyt, sier Hunstadbråten.

I årets Ungdata-undersøkelse svarte 40 prosent av jentene ved 10. trinn på Vear ungdomsskole at de bruker to timer, eller mer, på lekser hver dag.

(saken fortsetter under bildet)

STEIN, SAKS, PAPIR: Mellom framføringer og fordrag, arrangerte Ungdomsrådet leker og konkurranser for ungdommene.

STEIN, SAKS, PAPIR: Mellom framføringer og fordrag, arrangerte Ungdomsrådet leker og konkurranser for ungdommene. Foto:

LES OGSÅ: Denne gjengen skal komme til bunns i hvorfor noen ikke har venner, mens andre har det helt supert

Kan øve til prøve i sju timer

– Noen ganger kan jeg sitte og øve på prøver fra klokka fra fem om ettermiddagen til tolv på natta, sier Vear-elev Rozita Seterkesh (15).

Gjengen fra elevrådet har beveget seg ut i foajeen på kulturhuset og stiller seg bakerst i den lange softiskøen.

Framførelsen de nettopp avsluttet på scenen, er en del av vurderingen for norskkarakteren.

– Det er bare tirsdag denne uka, jeg ikke har vurdering, sier Rozita.

Hun ramser opp.

– Onsdag har jeg engelskfremføring, torsdag franskprøve og fredag har jeg naturfagprøve. I tillegg til at jeg skal lage en dans til skoleballet, sier Rozita.

Julie Marie Myreng-Helgestad (15), utdyper:

– Det er ingen uker vi ikke har noe vi får karakter på. Men det som er bra, er at vi har det bra på skolen, sier Julie Marie.

LES OGSÅ: Det er én ting som virkelig øker statusen i vennemiljøet

For samtidig som årets Ungdata-tall viser at leksene tynger flere av elevene på Vear skole, troner skolen på trivselstoppen.

De to jentene tror de vet noe av suksessfaktoren for den høye trivselsfaktoren.

– Presset er på lekser, ikke på utseendet, sier Julie Marie.

– Ingen bryr seg hva vi har på oss av klær, støtter Rozita og beveger seg stadig framover i softis-køen på Oseberg kulturhus.

LES OGSÅ: Her er råd til foreldre og ungdom for å få et bra liv

Elevene skal inkluderes og høres

Totalt 130 elever deltok på elevrådskonferansen «Vår oppvekst» mandag. Alle Tønsbergs kommunale skoler var representert, i tillegg til de kristne privatskolene Granly på Eik og Elihu på nedre Råel.

Rektorer, inspektører, sosiallærere og politikere fra Utvalg for oppvekst og opplæring fikk et innblikk i hva som rører seg i elevenes hverdag ved de forskjellige skolene.

Familieøkonomi, mobbing og krenkelser, selvfølelse og motepress, var noen av temaene elevene var innom.

Kommunaldirektør Mette Vikan Andersen i Tønsberg kommune fulgte konferansen.

– Det er veldig fint både for politikerne og administrasjonen å se hva som egentlig rører seg ved den enkelte skole. Det at vi møtes her på elevrådskonferansen, viser at vi tar elevinkludering på alvor, sier hun.

(saken fortsetter under bildet)

Elevrådet ved Ringshaug ungdomsskole snakket om familieøkonomi og gratisprinsippet ved skolene.

Elevrådet ved Ringshaug ungdomsskole snakket om familieøkonomi og gratisprinsippet ved skolene. Foto:

Konferansen «Vår oppvekst» ble arrangert av Tønsberg kommune og Ungdomsrådet.

– Elevene her kommer med mange gode innspill, vi ikke har tenkt på, sier hun og forteller at det som kommer fram på elevkonferansen, skal tas med i det videre arbeidet.

– Det nytter ikke bare å høre. Vi må ta det på alvor, sier Vikan Andersen.

Ungdata i Vestfold 2017

■ Digital undersøkelse blant elever i de tre ungdomsskoletrinnene pluss første trinn i videregående skole.

■ 7329 ungdomsskoleelver i Vestfold deltok

■ 2566 elever ved første trinn på videregående skoler i Vestfold deltok.

■ Spørsmålene er om: livsstil, foreldre, venner, nærmiljø, skole, fremtid, fritid, rus helse og trivsel.

■ Resultatene fra undersøkelsen vil gi oversikt over den lokale oppvekstsituasjonen blant ungdommer i Vestfold og er et viktig virkemiddel for å bedre ungdommens levekår og i det forebyggende arbeidet rettet mot ungdom.

■ Undersøkelsen er tredelt. Del 1 har spørsmål som er like for hele landet. Del 2 består spørsmål som fylket og kommunene har valgt fra en spørsmålsbank. Del 3 er egenkomponerte spørsmål for hvert fylke. 

■ Vestfold fylkeskommune og Kompetansesenteret for rus – region sør (KoRus – Sør) står bak Ungdata-undersøkelsen i Vestfold.

■ Vestfold er den første fylkeskommunen som for andre gang gjennomfører undersøkelsen for alle skolene.

■ I Vestfold gjennomførte 89 prosent av ungdomsskoleelevene undersøkelsen, 81 prosent av elevene ved første trinn på videregående skoler.

■ Tønsberg kommune var første Vestfold-kommune ut. De har gjennomført undersøkelsen for tredje gang.

■ I 2013 var Vestfold det første fylket der alle skolene gjennomførte Ungdata-undersøkelsen.

KILDE: VESTFOLD FYLKESKOMMUNE

Status i vennemiljøet

Hva er viktig for å få status i ditt vennemiljø?

Tallene er oppført i prosent. Tall for ungdomsskolen (US) og første trinn på videregående skoler (VGS) i Vestfold.

■ Å være til å stole på US:90, VGS:88

■ Å ha et bra utseende US:57, VGS:57

■ Å være flink i idrett US:57, VGS:48

■ Å være god på skolen US:45, VGS:41

■ Å drikke seg full US:14, VGS:26

■ Å røyke hasj US:5, VGS:7

KILDE: Ungdata-undersøkelsen for Vestfold 2017

Dagens ungdom

En gjennomsnittlig tenåring på ungdomsskoletrinnet:

■ Drikker ikke alkohol

■ Bruker ikke hasj

■ Liker foreldrene sine

■ Har en venn

■ Driver med fritidsaktivitet

■ Trener minst to ganger i uka

■ Har tenkt å ta utdannelse

■ Trives i livet sitt, spesielt hvis han er gutt

■ Tror de vil få et lykkelig liv.

■ Kilde: Ungdata-undersøkelsen 2017

Artikkeltags