Vetle (15) overvåker prisene hos dagligvarebutikkene

Med denne appen vil Vetle at du alltid skal være oppdatert på matvareprisene. Foto: Privat / skjermdump fra appen Dagligvarebørsen

Med denne appen vil Vetle at du alltid skal være oppdatert på matvareprisene. Foto: Privat / skjermdump fra appen Dagligvarebørsen

Artikkelen er over 2 år gammel

Vetle Grim Hjelmtvedt (15) fra Tønsberg mener han skal klare å overvåke prisen på 300 dagligvareproduker. Slik skal du få vite hvem det er billigst å handle hos.

DEL

– Jeg har laget en app som folk kan laste ned gratis. Der får man oversikt over de ulike butikkkjedenes priser. Det jeg vil oppnå er at butikkene ikke skal få lov til å gjøre som de vil. Setter de opp prisene skal ikke det gå upåaktet hen. Appen kan bidra til å presse ned prisene, mener den unge gründeren.

Han har utviklet appen «Dagligvarebørsen» sammen med Lars Kristian Nymoen (30).

Mye jobb

– Vi har jobbet veldig mye med denne appen siden oktober i fjor. Vi har brukt mye tid og tjener ikke penger på dette, foreløpig. Den ble lansert fredag. Jeg hadde lyst til å lage en en eller annen app, og kom på at matvarepriser er et hett tema for tiden, sier han til Tønsbergs Blad.

Han går personlig rundt i ulike butikker og noterer priser. Han mener appen skal være hundre prosent til å stole på.

– I dag finnes bare nettsteder og apper som gir prisoversikt over et svært begrenset vareutvalg. Våre prisoversikter overvåker varene som utgjør godt over halvparten av volumet i dagligvarebutikkene. Vareutvalget er hentet ut fra topp 300 listene til et utvalg av butikker, forteller Vetle.

– Vår prissammenlikning kjedene mellom viser nå denne uken at det nærmest er dødt løp, men med knepen seier til Coop Extra foran Kiwi og Rema 1000. Rema 1000 pumper ut reklame i disse dager om at de er landets billigste kjede. Våre målinger viser noe annet. Tar du i tillegg med i beregningen at forbrukeren kan benytte seg av Kiwi sitt Trumf-kort og Coop sitt medlemskort, som gir ytterligere rabatt, vil Rema 1000 havne på en enda tydeligere tredjeplass, mener 15-åringen.

Rema 1000 er kritiske

I følge VG er Rema 1000 kritisk til appen. Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 sier at de skal ha markedets laveste priser:

– Vi ønsker større åpenhet rundt prisforskjellene mellom kjedene fordi vi mener det fører til mer konkurranse. Dette er det kundene som tjener på. Vi har sett nærmere på appen og stiller oss kritiske da vi registrerer i overkant av femti priser som ikke stemmer. I all hovedsak dreier dette seg om at varene ikke er sammenlignbare, eller ikke har blitt regnet om til sammenlignbar enhetspris, sier Fossum Beyer til VG.

Artikkeltags