Vil ha bru mellom Horten og Moss

Mosseordfører Tage Pettersen vil heller ha bru over Oslofjorden enn å bruke penger på mer tunnel. (Arkivfoto: Trond Thorvaldsen)

Mosseordfører Tage Pettersen vil heller ha bru over Oslofjorden enn å bruke penger på mer tunnel. (Arkivfoto: Trond Thorvaldsen)

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

HORTEN/MOSS: – Glem Oslofjordtunnelen. Bygg heller bru fra Moss til Horten.

DEL

Det mener ordfører i Moss, Tage Pettersen (H), som nå tar til orde for en gigantisk bru over Oslofjorden.

Det er i lys av at Oslofjordtunnelen fortsatt er stengt for tungtransport, at Statens vegvesen nå har tatt til orde for å bygge et nytt tunnelløp. Det har fått Mosse-ordfører Pettersen til å kaste seg inn i debatten, skriver fb.no.

Han mener en videre satsing på Oslofjordtunnelen blir feil, og at man nå heller bør se på muligheten for en bruforbindelse over fjorden.

– Moss har opplevd en sterk økning i trafikken etter at Oslofjordtunnelen ble stengt for tungtransport. Slik det ser ut nå vil heller ikke forbindelsen åpnes for denne type trafikk på lang tid. Når man nå lanserer et nytt løp, nærmest tatt opp av hatten uten politiske prosesser på forhånd så reagerer vi som jobber for forbindelsen Moss-Horten, sier Pettersen til Nettavisen.

LES OGSÅ: – Nå må vi få bru over fjorden

– Riktig investering?

Han mener det blir feil å bruke minst halvannen milliard kroner på oppgradering av veien over til Hurum – slik det har blitt foreslått.

– Spørsmålet som derfor må stilles er om dette er en riktig investering. Svaret mitt er nei. Både fordi man fortsatt vil slite med stigningen i tunnelen – som næringslivet har uttalt at er et problem. For det andre kommer som sagt mye av trafikken fra sør og skal sørover igjen når de har krysse fjorden. Da betyr dette ganske mange ekstra km kjørt per kjøretøy, sier Pettersen Nettavisen.

Har startet utredning

Statens vegvesen har allerede startet med en utredning om mulige løsninger som kan benyttes for å krysse Oslofjorden i Mosse-distriktet.

Det meste tyder på at det står mellom vanlig tunnel og bru. Den endelige rapporten ventes først å være klar i 2013, og da vil en endelig prislapp være klar.

En rapport fra 2008 anslo at en toløpstunnel ville kostet om lag fire-fem milliarder. Mens en gigantisk kombinert bil- og jernbanebru ville kostet 45 milliarder.

LES OGSÅ – Ny bru vil koste 45 milliarder

Billigst og dyrest

En rapport fra 2008 slår fast at den billigste bruløsningen vil være en tverrforbindelse mellom Jeløy og over til Horten – som er det korteste spennet over fjorden på rundt fem kilometer. En slik bru bare for biler ble i 2008 anslått til å ha en kostnad på 15 milliarder kroner, og ytterligere 1,5 milliarder hvis det skal være mulig å gå og sykle over.

En lengre bru, som legges nærmere dagens fergetrasé vil være omtrent dobbelt så lang, og kostnadene anslås til 20–30 milliarder kroner avhengig av krysningssted.

Om en skal kombinere en vei- og jernbanebru, mener Statens vegvesen at kostnadene vil kunne tredobles i forhold til billigste bru.

PS! Rundt 1,5 millioner kjøretøy krysser fjorden årlig, og trafikken er økende.

Artikkeltags