(Nettavisen) En prisundersøkelse på hjemlevering av mat, viser at norske dagligvare-priser er i ferd med å nå nye høyder. I oktober i fjor sammenlignet Nettavisen prisen på en handlekurv på 37 varer hos Coop Hjemlevering, Meny hjemlevering og Oda.
Vi har sett på hva den samme handlekurven koster ett år etter. Resultatet viser himmelhøye prisendringer på både kjøtt, meierivarer, brus, pizza og godteri.
Prisøkningene er langt over 10 prosent, som er den generelle prisøkningen siden i fjor.
LES OGSÅ: Sissel og Wigdis startet helgen på Brygga: – God valuta for pengene
Prisene har økt mest hos Oda
Handlekurven på 37 varer er billigst hos lavpriskjeden Oda og dyrest hos Coop Hjemlevering – som tar 182 kroner mer for varene. Legg merke til at Meny er kun noen få kroner rimeligere enn Coop Hjemlevering. Det er en stor endring fra i fjor.
Nettavisens pristest viser:
- Handlekurven er fortsatt billigst hos Oda. Det var den også i fjor.
- Høyest prisforskjell mellom lavpriskjeden Oda og supermarkedene Meny og Coop. Det er det samme prisbildet som fjoråret.
- Oda har hatt høyest prisøkning på handlekurven siden i fjor – en økning på 19 prosent.
- Meny har økt prisene med 18 prosent og Coop Hjemlevering har økt prisene med 11 prosent, på ett år.
Øystein Foros, økonomiprofessor ved Norges Handelshøyskole, sier at Nettavisens pristest viser at Coop Hjemlevering er tilbake for å konkurrere med Meny. I fjor var forskjellen nesten en hundrelapp, mens den i år kun er noen få kroner.
– Coop har lagt seg i selen og kommet på Meny-nivå, sier Foros.
Han påpeker at prisbildet viser at Meny, som har samme priser på hjemlevering som i butikk, ikke vil legge seg på samme priser som laveste butikk, Oda.
– Så lenge Meny velger å binde prisene på nett til butikk, sier de at de ikke vil ta opp priskonkurransen med Oda på hjemlevering av mat, sier Foros.
Oda opererer i lavprissegmentet mens Coop Hjemlevering og Meny er supermarkeder. Normalt er supermarkedene 15–20 prosent dyrere enn lavpriskjedene.
Størst prisøkning på godteri og kjøtt
I tillegg til å sammenligne totalsummen hos kjedene, har vi delt inn matvarene i ulike grupper. Inndelingen viser at prisøkningene har vært høyest innen kjøtt-fisk- blomkål-kategorien, samt godteri og snacks.
Lavpriskjeden Oda har økt prisene på godteri og snacks med 31 prosent siden i fjor. Flere av produktene var på tilbud samme tid i fjor, men ikke alle. For eksempel var ikke Freia Klassiske Venner 240g omfattet av tilbud. Produktet har økt med 12 prosent på ett år.
Men det er ikke bare Oda som nå tar seg bedre betalt for lørdagskosen i år enn i fjor. Prisøkningen på ett år er fra 9 til 31 prosent på godteri og snacks hos alle butikkene.
Les hovedfunnene hos Oda, Meny og Coop under:
For deg som ikke er så glad i snacks og godteri ser det ikke stort bedre ut. I kategorien kjøtt-fisk-blomkål har prisene gått opp fra 15 -25 prosent, i alle butikkene siden oktober i fjor. Meny står for den høyeste prisøkningen – 25 prosent prispåslag siden i fjor.
Høyest prisøkning er hos Meny på kjøtt-fisk- blomkål-kategorien – 25 prosent økning siden i fjor.
En pakke med Strandaskinke i oktober 2022 koster nesten 24 kroner mer hos Oda i år. Salmalaksen har økt med 20 kroner per stykk og kjøttdeigen er opp 18 kroner per stykk. Strandaskinke hos Coop Hjemlevering har økt med 22 kroner.
Tilsvarende prisøkninger ses hos Meny.
Meierivarene går heller ikke klar for prisøkningene. Her får blant annet Gresk Yoghurt et solid prispåslag. Det er Meny som har hatt høyest økning innen kategorien – et prispåslag på 15 prosent. Ser man på alle butikkene under ett er prisøkningen fra 7 til 15 prosent.
Ekspert er overrasket
Økonomiprofessor Foros sier han er overrasket over de høye prisøkningene.
– Jeg hadde forventet en økning på 10 prosent, men ikke så mye som denne testen viser, det er overraskende, sier han.
Foros tror at noe av forklaringen kan ligge i at konkurransen om prisene, som normalt spisser seg til fra høsten og opp mot jul, ikke har kommet skikkelig i gang.
– Jeg hadde forventet mer konkurranse enn i fjor fordi flere nå er prisbevisste, gitt de økende prisene i samfunnet, sier han.
Han mener prisøkningen på enkeltprodukter er svært høy.
– Dette er en veldig stor økning, og på enkeltprodukter har dette gitt ekstreme prisutslag, sier han, og påpeker:
– Sammenligner man med i fjor er det mye som tyder på at butikkene har høyere marginer på handlekurven enn i fjor. Jeg kan ikke si at innkjøpsprisene ikke har økt med 20 prosent, men her er det en sterk indikasjon på at butikkene har økt marginene sine.
Oda: – Kunstig høy prisvekst
Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda, understreker at de siden i fjor har blitt en fullblods lavprisbutikk, hvor flere prissammenligninger det siste året har vist at de har lavere priser enn Rema og Kiwi.
– Det betyr samtidig at den generelle prisavstanden fra Oda til supermarkeder, som Meny og Coop, har blitt mye større, sier Aag og utdyper:
– På varene i akkurat denne handlekurven, som Nettavisen har satt sammen, var Meny i overkant av 10 prosent dyrere enn Oda. Oda hadde en litt høyere prisvekst mot i fjor, men disse varene representerer på ingen måte den generelle utviklingen. For det første er det et lite utvalg, og konkurransen på enkeltprodukter varierer mye over tid, og det kan slå mye ut i prosent på en relativt liten handlekurv, sier han og fortsetter:
– For det andre var flere av produktene i sammenligningen på tilbud hos Oda i fjor, og da blir prisveksten i sammenligningen kunstig høy. Kundene kan ha full tillit til at vi generelt ikke øker våre marginer på toppen av galopperende inflasjon, det vil man kunne se ut av regnskapene våre når de foreligger. Tvert imot ser vi at Oda er sterk bidragsyter til at mye av prisøkningene som kundene opplevde i juli, nå er redusert betydelig, sier han.
Meny: – Vi har ikke økt vår lønnsomhet
– Prisene våre har økt som følge av den generelle prisveksten vi har sett siden i sommer, blant annet betydelige prisøkning fra våre leverandører. Vi har ikke økt vår lønnsomhet, tvert om, , sier kommunikasjonssjef i Meny, Nina Horn Hynne til Nettavisen.
Den generelle prisveksten er snittet i økningen, det vil si at noen kategorier har økt mindre, andre mer, påpeker hun.
– Meieri og kjøtt er blant kategoriene som har økt mer enn snittet, mens eksempelvis frukt, grønt og hygieneprodukter har økt betydelig mindre enn snittet og nesten ingen av disse produktene er med i testen, sier Horn Hynne.
Hun påpeker at pristesten er et øyeblikksbilde, hvilket betyr at resultatet av den avhenger av varemiksen og hvor mange av tilbudsvarene som er med i testen, sier hun.
– Dette gjelder da også for testen fra i fjor hvor litt flere av våre tilbudsvarer var inkludert. Vi jobber alltid for å tilby kombinasjonen av et størst mulig matutvalg, sesongens beste råvarer og gode priser på populære varer, som nå i helgen med 50 prosent på taco-produkter, sier hun.
Coop: – Vi er fornøyd
– Vi er fornøyd med at pristesten viser at vi har lavere faste priser enn konkurrenten, og registrerer at de har fått stang inn med noen av sine kampanjer i denne handlekurven. Vi registrerer også at vi er den kjeden som har lavest prisstigning, som et synlig bevis på at Coop holder det de har lovet, og ikke har tatt ut større prisøkning enn nødvendig tross kraftig prisstigning fra leverandørene. Vi er også stolte av at vi er den eneste aktøren som kan tilby hjemlevering til over 90 prosent av befolkningen. Så skal vi selvsagt jobbe videre for å bli enda bedre, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.
– Hvordan forklarer dere så ulike prispåslag innen samme varekategori på ett år?
– Synnøve sin yoghurt er en ekte gresk yoghurt og melkeprisene i EU har økt betydelig mer enn de norske melkeprisene, sier han.
– Prisene er langt over den generelle prisveksten innen mat? Hva er forklaringen?
– Pristesten er et øyeblikksbilde, og resultatet viser at prisøkningene er i tråd med inflasjonen. Vi skal ha konkurransedyktige priser på hjemlevering, og prisene vil derfor endre seg i takt med markedet og konkurransen, sier han og fortsetter:
– Kundene kan være trygge på at Coop, som er eid av kundene, ikke øker prisene mer enn høyst nødvendig. Vi har ikke tatt ut alle økningene vi har fått fra leverandørene ut mot våre kunder. Det viser også denne pristesten hvor Coop er den som har lavest prisøkning fra i fjor.
Slik forklarer kjedene enkelte av prishoppene i sammenligningen:
- Meny hadde 30 prosent tilbud på Gilde Lammekjøttdeig.
- Meny hadde 30 prosent tilbud på Nidars store plate med Stratos.
- Oda selger ikke 120 gram med bacon, men 140 – prisen er omregnet.
- Oda solgte i 2021 140 gram med bacon – prisen er omregnet.
- Oda hadde i 2021 30 prosent tilbud på Freia Melkesjokolade.
- Oda hadde 30 prosent tilbud på Maarud Potetgull Classic Salt 250g.
- Oda hadde tilbud på Mills Leverpostei Bacon.
- Oda hadde tilbud på Freia Melkesjokolade 04.10.21.
- Meny selger ikke 120 gram med bacon, men 140 – prisen er omregnet.
- Meny hadde 30 prosent tilbud på Grandiosa til og med 08.10.22 – normalpris 59,90.
- Meny hadde 30 prosent tilbud på melkesjokolade til og med 08.10.22 – normalpris 42,90.
- Meny hadde 30 prosent tilbud på Freia Klassiske venner til og med 08.10.22 – normalpris 67,90.
LES OGSÅ: Det kjente bandets management om skjenkebråket i Tønsberg: – Jeg hadde kastet dem rett ut