Gå til sidens hovedinnhold

Ulykkesstedet forblir stengt i helgen

Artikkelen er over 9 år gammel

RE: Gjenåpningen av ulykkesstrekningen på jernbanen sør for Holmestrand kan tidligst skje over helgen, anslår NSB.

– Nå er området frigitt av Havarikommisjonen. Da kan vi sette i gang berging av vognene. Deretter kan Jernbaneverket gå i gang med å reparere skinnegangen, opplyser pressevakt Erik Lødding i NSB.

– Vi håper å være ferdige i løpet av helgen, sier Lødding, som anslår at skinnegangen tidligst kan være reparert tidlig i neste uke.

– Men en redningsaksjon er aldri lik fra gang til gang, og her kan det skje ting som gjør at det kan gå både raskere og tregere, sier Lødding.



Klokken 12.30 kunne vår fotoreporter på stedet, Harald Strømnæs, fortelle at grunneieren er i full sving med gravemaskinen for å utbedre veien fram til jernbanelinja.

BILDEGALLERI: Togulykken på Vestfoldbanen

Saken fortsetter under videoen.

 

I løpet av torsdagen har han observert Havarikommisjonens medlemmer som undersøkte ulykkesstedet.

– Nå klokken 16.00 skal Jernbaneverket begynne å kjøre stein fra Holmestrandstunnelen til en liten parkeringsplass ved siden av jernbanelinjen. De skal bygge en plattform der en stor mobilkran kan stå for å løfte jernbanevognene tilbake på linja. Planen er deretter å trille vognene til parkeringsplassen og sette dem der slik at Jernbaneverket kan komme i gang med å reparere skinnegangen og strømledningene, forteller Strømnæs med henvisning til kilder på stedet.

– I løpet av torsdagen har det kommet flere trailerlass med sviller, forteller han.

Pressevakt Arvid Bårdstu i Jernbaneverket kan ikke si noe om når strekningen kan gjenåpnes for togtrafikk.

– Vi kommer ikke i gang før Havarikommisjonen frigir området.

Ifølge Tønsbergs Blads fotoreporter på stedet er det lett å se hvor toget har kjørt ut.

– Det har skjedd i en temmelig krapp sving. Nå ser jeg kommisjonens medlemmer som er i ferd med å undersøke stedet der toget sporet av. Jeg anslår at det er rundt 200 meter fra stedet der toget sporet av til der det stanset, sier Strømnæs.

– Det har skjenet ut i svingen og havnet opp i en fjellskråning ved linja før det har falt ned igjen og veltet.

LES MER: Toget filmet sitt eget krasj

Flere metoder for fjerning

NSB Berging har vurdert flere metoder for å berge togvognene, som juridisk tilhører fabrikken, sveitsiske Stadler.

Til slutt falt valget ned på å bruke en stor mobilkran. Andre alternativer var å bruke hydraulikk og luftputer for å løfte de veltede vognene.

LES MER: Sporet av og kolliderte med bergvegg – fem skadet

Ikke hardt skadet

Det var den 56 år gamle lokføreren som ble hardest skadet i ulykken. Han har blitt kastet inn i frontruten og ble kraftig forslått. 56-åringen skal være påført ribbeinsbrudd og undersøkes for indre skader. Oslo universitetssykehus beskriver skadene hans som moderate.

LES MER: Stanser all testing av prestisjetogene

De fire andre skadde i alderen 25 til 37 har blitt behandlet ved Sykehuset i Vestfold med mindre skader. To av dem er ansatt i NSB, mens de to siste er ansatt i togleverandøren Stadler fra Sveits og en underleverandør.

– Representanter fra NSB har vært i kontakt med de ansatte. Fysisk skal de være i grei form, etter forholdene. Men det er klart dette er en skremmende opplevelse. Jeg vet ikke hvordan de har det emosjonelt, sier pressevakt Erik Lødding i NSB.

Togprodusenten

Hos togprodusent Stadler i Sveits er informasjonsansvarlig Tim Büchele svært tilbakeholden med å kommentere ulykken. Selskapet står som juridisk eier av jernbanevognene inntil de formelt overtas av NSB.

– Vi avventer rapporten fra Havarikommisjonen, sier Büchele, som bekrefter at ulykken sør for Holmestrand er den første som har skjedd med togtypen "Flirt".

Denne togtypen går i daglig trafikk i flere europeiske land.

– Har de som kjører Flirt-togene rutiner for hvor fort de kan kjøre i forhold til svingradius og kurvatur?

– Ja, selvsagt, sier Büchele.

 

Kommentarer til denne saken