Klima: Etter oss kommer syndfloden

MED MILJØVENNLIG: Vi må få gods over fra vei til bane, skriver artikkelforfatterne.

MED MILJØVENNLIG: Vi må få gods over fra vei til bane, skriver artikkelforfatterne. Foto:

Av

FNs siste klimarapport om klodens tilstand er illevarslende lesing. Det haster med å ta omfattende og kraftige grep; globalt, nasjonalt og lokalt. Høstens stormer i USA og flom på Vestlandet og i Gudbrandsdalen er bare små forvarsler om hva som kan komme om ikke verden – og Norge – tar skjea i en annen hånd.

DEL

Meninger Vi må rett og slett slutte å forurense atmosfæren med CO₂ dersom vi skal nå Parisavtalens mål om maksimum 1,5 graders oppvarming.

Oppvarmingen øker faretruende

I dag er vi snarere på vei mot 3–4 grader. En sånn utvikling vil innebære massive skader på kloden vår. Nærmere 40 land vil forsvinne i havet. Ørkenen vil spre seg nordover og sørover fra ekvator. En mengde dyrearter og plantearter vil forsvinne. På våre breddegrader vil været bli ekstremt mye varmere, våtere og villere. Vi vil kunne få en flyktningstrøm som gjør dagens situasjon til en ren bagatell, sier FN. Og EU. Og alle som vil se og innse alvoret.

LES OGSÅ:  Kan nordmenn slutte å syte og begynne å nyte?

Hva kan vi bidra med?

Vi må altså brette opp ermene og komme i gang med et virkelig klimaskifte. Aldri har ordtaket «tenke globalt – handle lokalt» vært mer passende. Hva kan vi bidra med – i Tønsberg og Re?

LES OGSÅ: Lene er toppolitiker og nybakt mamma – smarte løsninger gjør hverdagen hennes lettere

Tønsberg har nettopp vedtatt en ny klimaplan. Re har vedtatt en «mulighetsstudium for et klimanøytralt Re». Det er bra. Saka er satt på dagsorden. Men er man villige til å ta i bruk tilstrekkelige virkemidler, sett opp mot alvoret i situasjonen?

Klima-aspektet forsvinner

Tønsbergpakka er et eksempel på det motsatte. Her forsvinner klima-aspektet helt i dragkampen om det mest bilvennlige alternativet. Resultatet kan bli – som veivesenet har skrevet – økt bilbruk, og mindre penger til kollektivsatsing og sykkelframkommelighet. I Re ville administrasjonen helst «vente og se» til de to kommunene blir ett – og så vedta en ny plan, etter en møysommelig prosess.

LES OGSÅ:  Helt på jordet å bygge blokker her

Ikke tid til sommel

Vi har ikke tid til å somle. Heldigvis fikk SV gjennomslag for å komme i gang med konkrete tiltak – som (å utrede) å skifte ut gammaldags eloppvarming og belysning med solenergi, varmepumper og LED-belysning på eldre kommunale bygg, og SV/Frp fikk flertall for en fornya satsing på ladestasjoner for elbiler på Revetal. Sp fikk flertall for (å utrede) å etablere ladestasjon for biogass. Alt dette er bra, men det må nok sterkere lut til i årene som kommer.

LARS EGELAND: Miljøpolitisk leder Vestfold SV

LARS EGELAND: Miljøpolitisk leder Vestfold SV

LES OGSÅ(+): Sunniva og Hilde flytter laaangt vekk for å gjøre en viktig jobb: – Vi vil gi folk håpet tilbake

Oljeavhengigheten må ned

Vi må få ned avgassene fra kjøretøy, vi må får ned utslipp fra jordbruket (bl.a. kunstgjødsel) og vi må få i gang en storstilt satsing på alternative energikilder. I nye bygg og i gamle. Nasjonalt må vi sterkt redusere oljeavhengigheten, vi må få gods over fra vei til bane, få ned flyavhengigheten ved storsatsing på lyntog, avvikle retten til å forurense via diesel- og bensinbiler, få jordbruket over på mer økologisk drift. Det er politikk.

HEMING OLAUUSEN: Landsstyrerepresentant (SV)

HEMING OLAUUSEN: Landsstyrerepresentant (SV) Foto:

Det er også begrensninger i vår frihet til å fortsette å forurense. Men det gir dessuten enorme muligheter! Til teknologiutvikling, til tusenvis av nye arbeidsplasser, til et bedre liv. Framfor alt – muligheten til ei framtid. For kloden. For barn og barnebarn.  Å bidra til mindre klimautslipp lokalt betyr ikke at vi må sitte å fryse og sulte. Tvert imot vil det bli et bedre samfunn med reinere luft, andre typer arbeidsplasser, mer tid til hverandre og tryggere for barna. Å ikke redusere klimautslippene er det alternativet som til slutt truer velferden vår.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags