Utenlandsk lastebil på ville veier sperret trafikken i fem timer

EKSEPSJONELL: «Convoi exeptionnel» står det med store bokstaver foran på traileren. Totalt er kjøretøyet over 25 meter langt, og umulig å manøvrere rundt de krappe svingene på Kåpeveien.

EKSEPSJONELL: «Convoi exeptionnel» står det med store bokstaver foran på traileren. Totalt er kjøretøyet over 25 meter langt, og umulig å manøvrere rundt de krappe svingene på Kåpeveien. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Etter delvis å ha sperret veien i nesten tre timer, kom den latviske lastebilen seg videre. Så var det bom stopp igjen og veien var helt stengt i rundt fem timer.

DEL

– Med grunneiers tillatelse måtte vi hogge noen trær for å komme til for å berge traileren.

Det forteller bilberger Morten Fjeldstad i Viking, som hadde oppdraget med å sørge for at den latviske traileren med lange takkonstruksjoner til Revetal ungdomsskole ut av den krappe svingen på Kåpeveien, der den hadde kjørt seg grundig fast ved 14-tiden mandag.

Viking måtte rulle fram den råeste firehjulestrekkeren av en bergingsbil, en gammel Magirus Deutz-lastebil med firehjulstrekk, for å få det 26 meter lange vogntoget trygt opp av grøfta. Ved 18.45-tiden kunne Morten Fjeldstad konstatere at sjåføren av vogntoget klarte å manøvrere seg helt fram til bestemmelsstedet.

Det begynte fem timer før:

(Saken fortsetter under bildet)

FIREHJULSTREKKER: Viking måtte rulle fram sin kraftigste doning for den slags bruk, for å få det lange vognoget opp av grøfta igjen.

FIREHJULSTREKKER: Viking måtte rulle fram sin kraftigste doning for den slags bruk, for å få det lange vognoget opp av grøfta igjen. Foto:

Fortvilet stiger den russiske sjåføren ut av førerhuset. Han fisker fram mobiltelefonen og viser et bilde som beskriver kjøreruten han har fått oppgitt av speditøren. På russisk forsøker sjåføren å forklare at han slett ikke har fulgt GPS-anvisningene, men ruta han har fått oppgitt fra den norske speditøren. Den viser at han skulle ta seg fra Undrumsdal til Revetal via Kåpeveien, en strekning som er utfordrende nok for sjåfører i personbiler. Så peker han på sporene i grøfta, for å forklare at han forsøkte så godt han kunne for å få det ekstra lange vogntoget rundt svingen.

Det gikk ikke. De høyre bakhjulene havnet i grøfta, og nå står vogntoget bom fast, mens bilbergerne har fått en utfordring de ikke møter hver dag.

Sjåføren var på vei til Revetal ungdomsskole med takkonstruksjoner. To patruljer stengte en periode veien i begge ender. Det er nå skiltet omkjøring og patruljene har dratt fra stedet. Bilberger er på plass.

(Saken fortsetter under bildet)

ÅRLIG: Bonde Arild Ommedal på gården Dal Nordre øst for Revetal forteller at det er en årlig foreteelse at en trailer kjører seg fast på Kåpeveien.

ÅRLIG: Bonde Arild Ommedal på gården Dal Nordre øst for Revetal forteller at det er en årlig foreteelse at en trailer kjører seg fast på Kåpeveien. Foto:

Sperrer veien for 2. gang

LES OGSÅ: De kjørte på grønt – så lukket jernbanebommen seg rett bak dem (+)

Første gang vogntoget fikk problemer var i 11.00-tiden. Da kom det melding om at den sperret veien.

Veitrafikksentralen opplyste at veien var stengt mens det pågikk bilberging, men det viste seg etter hvert at den sperret bare ett løp. Trafikken kunne dermed svinge forbi den.

Vogntoget, som ifølge politiet hadde en feil, sto hundre meter øst for krysset Kåpeveien-Grøumveien, mens sjåføren var i sving med å utbedre feilen.

– Han fikk lov til å bli stående for å reparere noe, forteller Morten Fjeldstad i Viking.

En drøy time senere kunne veitrafikksentralen melde om at veien var åpen for trafikk igjen.

Bom stopp igjen

Etter ytterligere en time informerte politiet om at kjøretøyet hadde kommet seg videre. I akkurat 500 meter. Der var det bom stopp igjen.

(Saken fortsetter under bildet)

EKSTRA LANG: Traileren, som har ekstra lang last, var på vei med takkonstruksjoner til Revetal ungdomsskole, som er under bygging.

EKSTRA LANG: Traileren, som har ekstra lang last, var på vei med takkonstruksjoner til Revetal ungdomsskole, som er under bygging. Foto:

Bonde Arild Ommedal bor på gården Dal Nordre, som har utsikt til den krappe svingen i bakken der traileren står fast. Det er ikke første gang bonden opplever at store kjøretøyer står bom fast og sperrer veien.

– I gjennomsnitt én gang i året skjer dette, forteller Ommedal.

– Kåpeveien burde vært ordentlig skiltet i begge ender, slik at lastebilsjåfører forstår at veien ikke er framkommelig for dem, sier han.

Den 7,2 kilometer lange Kåpeveien mellom Revetal og Undrumsdal i Re er problematisk, særlig om vinteren for tyngre kjøretøyer. Blant annet havnet denne lastebilen utenfor veien for tre år siden. Kåpeveien, på folkemunne kjent som Himmelspretten, er til dels svært svingete og bratt.

LES OGSÅ: Har planene klare: Disse veiene skal asfalteres

MIDLERTIDIG: Mens bilbergerne tar i bruk sine største og kraftigste kjøretøyer er Kåpeveien stengt inntil traileren er berget.

MIDLERTIDIG: Mens bilbergerne tar i bruk sine største og kraftigste kjøretøyer er Kåpeveien stengt inntil traileren er berget. Foto:

Bilbergere bistår fortsatt etter to timer

Like før klokken 16.30 hadde Viking jobbet med vogntoget i et par timer og holdt fortsatt på.

– Han har ikke noe her å gjøre, for å si det rett ut. Der ikke glatta som er problemet, det er lengden. Alex! Hvor lang tror du doningen er? roper bilberger Fjeldstad.

Så begynner han å skritte opp.

– 11–12–13 ... 22–24–25 ... Jeg tipper den er cirka 26 meter lang, sa han om doningen ved siden av seg.

Den bratte bakketoppen var unnagjort. Viking måtte dra vogntogets henger gjennom de krappe svingene.

– Det er ikke styring på hengeren. Med styring hadde det ikke vært noe problem, men denne har stive akslinger. Han har alle odds mot seg, konstaterte Fjeldstad.

Så kom det plutselig et par personbiler.

– Nå må jeg flytte et par personbiler! meddelte han og avsluttet samtalen for å jobbe videre på Kåpeveien.

Klokken 18.25 pågikk arbeidet fortsatt.

– Det krevende er å komme videre herfra, for den er så lang. Vi skal ha med sjåføren en runde fram her og se om han synes veien er grei videre, så han kan vurdere selv. Jeg kjenner ikke hans kjøreferdigheter. Han snakker russisk, så vi har ordnet tolk, fortalte Fjeldstad.

Blant annet tok det ekstra lang tid da Vikings kranbil befant seg bak lastebilen og den trengte hjelp til å komme seg opp neste bakke. Veien var for smal til at kranbilen kom forbi. Den måtte da kjøre ut Kåpeveien, inn på Bispeveien og inn Kåpeveien i motsatt ende for å komme seg foran lastebilen. En tur på rundt halvannen mil eller mer.

En stund senere ble lastebilen loset inn på mer farbar vei. Sjåføren velger nok neppe samme rute igjen.

Artikkeltags