Gå til sidens hovedinnhold

Regnestykke til politikerne: Hvor mange bilturer i året må jeg ta for å bli kvitt de tretti sekkene med hageavfall?

Hva med de som ikke har bil? Må de leie lastebil med sjåfør for å ta unna avfallet etter hvert som det kommer? Det er jo forbudt å brenne hageavfall.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I postkassen har vi fått en orientering fra Vesar om ny ordning for henting av grovavfall og hageavfall. Den gamle ordningen skal opphøre. Vi må nå selv bestille henting pr telefon. Det koster over 400 kroner å bli kvitt hageavfall og over 600 for grovavfall. Pr. tur.

Den gamle ordningen med henting av hageavfall to ganger i året har vært innarbeidet og har i en årrekke fungert fint for byens innbyggere. Vi setter opptil 15 sekker med gras og visne blader ut mot gata. Så kommer store søppelbiler to ganger i året og plukker med seg alt sammen.

Den nye ordningen minner meg om en diskusjon for mange år siden: Det var et tema for Fremskrittspartiet da operaen var ny: Operabillettene må betales av de som går i operaen. Andre må slippe å subsidiere opera-elskerne. Noe liknende ble forfektet på et annet kulturområde: De som er glad i å lese bøker, må selv betale hva det koster å opprettholde et bibliotek. De som ikke leser bøker, skal ikke belastet over skatteseddelen for en tjeneste de aldri bruker.

Ført ut i det ekstreme kan det bli ganske absurd. De som har barn i skolen, nå selv betale «skoleskatten». De andre må få slippe. De som får besøk av brannvesenet fordi huset brenner, nå selv betale utrykningen. (Da kan det lønne seg å ha aksjer i Tønsberg privatiserte brannvesen. Var ikke det også et tema for Fremskrittspartiet i sin tid?)

Jeg har egen bil. For å spare avgiften på over 400 kroner, kjører jeg selv mitt eget avfall til Taranrød. Til sammen har jeg tretti sekker med hageavfall pr. år. Bilen min tar fire sekker. Regnestykke til politikerne: Hvor mange bilturer i året må jeg ta for å bli kvitt alle de tretti sekkene? Hvor mange liter bensin? Hvor mye eksos? Hva da med miljøet? Hvor mye slitasje på veiene? Er det ikke noe med overgang til «grønt samfunn»? Hvor lange blir køene på Taranrød hvis hundre hage-eiere i Tønsberg tenker som meg? Hvor mange ekstrahjelper må ansettes for å holde unna for køen?

Hva med de som ikke har bil? Må de leie lastebil med sjåfør for å ta unna avfallet etter hvert som det kommer? Det er jo forbudt å brenne hageavfall.

På vei til Taranrød finnes det mange diskrete små sideveier. Å lempe søpla av der en mørk høstkveld blir gratis. Hvor dyrt blir det hvis kommunen skal leie vakter på disse «av-veiene» for å stoppe forsøplinga av naturen?

Den nye ordningen skal skaffe mer penger i kommunekassa. Leste jeg ikke i avisen for en tid siden at økonomien i byen nå er bra? Har man tenkt tilstrekkelig på mulige konsekvenser av den nye ordningen?

Det er også litt uheldig for Arbeiderpartiet at den nye ordningen med opphav i Fremskrittsparti-politikk skal tre i kraft med hjelp av en ordfører fra Arbeiderpartiet …

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.