Så du skal bli tynn, sunn og rik du også?

TRENGER VI NYTTÅRSFORSETTER?: Hvorfor setter vi de samme uoppnåelige nyttårsforsettene år etter år, spør Amalie Andersen.

TRENGER VI NYTTÅRSFORSETTER?: Hvorfor setter vi de samme uoppnåelige nyttårsforsettene år etter år, spør Amalie Andersen. Foto:

Av

Nytt år – nye muligheter. I likhet med de fleste nordmann, har du kanskje mål om å bli tynnere, sunnere eller spare mer penger? Kanskje skriver du de ned eller så bare flyter de rundt i hodet ditt hver gang du spiser en feit burger eller bruker unødvendig mye penger på netthandel.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.AMALIE TAR DEBATTEN: La oss være ærlig. Nyttårsforsettene dine suger. Eller, flesteparten av nyttårsforsettene vi lager – suger. Ikke fordi det er dumt at vi skal bli sunnere eller bruke mindre penger, men fordi vi absolutt ikke har peiling på hvordan vi skal bli sunnere eller bruke mindre penger.

Dette er også hovedgrunnen til at de fleste nyttårsforsettene går i vasken i midten av januar, ifølge forskning. Men det har du nok hørt før, så hvorfor setter vi de samme uoppnåelige målene år etter år – for så å være skuffet 15. januar når vi plutselig trøkker i oss en sjokoladeplate til tross for at dette var året vi skulle være sunne?

Nyttårsforsetter i seg selv, er jo bare en fancy måte å si målsetninger. Du har et mål om å bli x,y,z. Men i motsetning til vanlig målsetninger som for eksempel at du skal få en god karakter på eksamen, øvelseskjøre tre ganger i uka eller ta meg deg matpakke i lunsjen de neste ukene – skal nyttårsforsettene starte akkurat 1. januar, og hvis ikke har du allerede feilet.

Forskere peker på at dette er en stor grunn til at folk ikke greier å opprettholde eller jobbe mot nyttårsforsettene sine – fordi de rett og slett ikke er klare for forandring akkurat 1. januar. Hvis nyttårsforsettet ditt er å spise sunnere, er det ikke realistisk å starte 1. januar. Da er du kanskje fyllesyk og det eneste du vil er å spise potetgull, drikke Cola og ligge på sofaen hele dagen. Og da har du allerede feilet – første dagen. Da får man ikke akkurat et selvtillitsboost, kan du si.

Så hva bør man gjøre? Jeg er ingen selvutnevnt ekspert på området – tvert imot, jeg har aldri lagd meg noen ordentlig nyttårsforsett som jeg har fulgt til punkt og prikke, kanskje fordi det lå for mye arbeid bak, men mest fordi jeg ikke trenger ett nytt år på å ‘forbedre’ meg. Det trenger mest sannsynlig ikke du heller – du trenger å forandre atferd og det skjer ikke automatisk 1. januar. Det er noe man må jobbe aktivt med, altså bryte uvanene sine for å tilegne seg bedre vaner – og man kan ikke sette en dato på det.

Å droppe nyttårsforsettene i seg selv er jo en måte å unngå å føle seg som dritt på grunn av en sjokoladeplate, men hvis du liker tanken på å starte med noe nytt nå som det er et nytt år, lag et konkret mål. Det trenger ikke være vanskelig. Vi er en haug med alminnelig folk hvor flesteparten vil bli bedre på ett eller annet, men det betyr ikke at vi hver 1. januar skal sikte mot toppen og bli superhelter.

Derfor, hva vil du bli bedre på? Kanskje du faktisk vil bli sunnere – men å skrive ned ‘bli sunnere’ i notatblokka holder ikke. Hva vil det si? Kutte ut sukker, kan være en naturlig tanke – men hvor sunt er det egentlig å kutte ut en matvare bare sånn uten videre? Spise minimum fem grønnsaker eller frukt hver dager er et bedre mål – og det har den samme essensen som ‘å spise sunnere’ – du får i deg vitaminer og mineraler.

Noen elsker tanken på en ny start og blanke ark, og for all det: lag uoppnåelige og overambisiøse nyttårsforsetter, men hvis du går på en smell i februar – må du virkelig vente ett år før du prøver på nytt?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.