Sherwood-glede i Kodal

HERLIG GJENG: Amatørene kjemper de godes sak i musikalen «Robin Hood – for kjærlighet og rettferdighet». Fra venstre: Tom Johansen, Thomas Halvorsen, Kjetil Berge, 
Svein Are Trollsås, Robin Horsgård Larsen, Sara Åsly og Kristian Aashildrød. Foto: Anne Charlotte Schjøll

HERLIG GJENG: Amatørene kjemper de godes sak i musikalen «Robin Hood – for kjærlighet og rettferdighet». Fra venstre: Tom Johansen, Thomas Halvorsen, Kjetil Berge, Svein Are Trollsås, Robin Horsgård Larsen, Sara Åsly og Kristian Aashildrød. Foto: Anne Charlotte Schjøll Foto:

Artikkelen er over 6 år gammel

Musikal «Robin Hood» Doepke/Friedrichs Kodal Ungdomslags Amatørteater Vonheim, Kodal Anmeldt av: Fredrik Rütter

DEL

Den legendariske frihetskjemperen Robin Hood har tatt med seg gjengen og flyttet til de dype skogene rundt Kodal. De lever ikke bare i det skjulte. De tar sjansen på å dukke opp på Vonheim, som de opplever er et fristed, eller kanskje det er vaflene som frister.

Uansett, friheten og kjærligheten lever i de dype skogene i Kodal, men det koster mange forviklinger og farlige slag. Her slåss det både med stokker og sverd, men det er også tid til lek og dans. Den senere så kjente irske riverdansen ser ut til å ha sin opprinnelse fra Sherwoodskogen.

Kodal Ungdomslags Amatørteatergruppe, KULA, med Espen Rolstad i spissen, har funnet fram til en musikal som aldri tidligere har blitt spilt i Norge. Den er skrevet og komponert av tyske Martin Doepke etter en fortelling av Andrea Friedrichs, og har fått tittelen «Robin Hood – for kjærlighet og rettferdighet». Den hadde premiere på Fuerteventura i 2003. Den har flere sangnumre for alle hovedrollene, og det er mange store ensemblenumre.

Stykket følger ganske skjematisk historien om Robin Hood og hans menn, og de er på plass alle sammen. Den onde sheriffen av Nottingham er i Rune Myhre Jonassen skikkelse akkurat så ond og grusom som en forventer. Kjetil Berge spiller godt, men han har også en sterk og flott sangstemme som gjør at hans Robin Hood står fram som lederen av gjengen.

Det er ikke slik at han er alene om å ha en bra stemme. Nummeret med gutta i Sherwoodskogen er helt herlig, og i den gjengen er det mange flotte stemmer.

Lady Marion, Nora Ring Johansen hjelper til med å ordne opp i alle problemene, og hun får sin Robin til slutt, men først må hun avlevere flere fine duetter og solonumre. Det gjør også Sara Åsly som en meget energisk Jessica. De sanglige kvalitetene er over hele linjen på et meget godkjent nivå. Det er allikevel den gedigne kollektive innsatsen fra alle de medvirkende som gjør at denne forestillingen er blitt en fryd å overvære. Hver enkelt er like viktig for sluttresultatet.

Espen Rolstad må definitivt ha en god kjemi med alle de medvirkende, ellers ville ikke resultatet ha kunnet nå opp til dette overbevisende nivået.
Men han er ikke alene. Siden det sanglige nivået er så godt, må Hilde Dahl berømmes for innstuderingen, og Anette Hem har fått alle med både i riverdans og hoffdanser av mer stilisert karakter.

Jarle Hem har en egen evne til å komme opp med lure og fikse scenografiske løsninger, noe han også har gjort her. Det slåss med som sagt både sverd og stokker, og kampene er mange og lange. Svein Joar Gustavsen har sørget for at de virker troverdige, uten at det har resultert i altfor mange blåmerker.
Lyden er ikke helt på topp. Særlig sangen har en evne til å drukne i den innspilte lyden, så her bør mannen med spakene hjelpe til med å skille dem ad, og løfte stemmene klarere ut og fram.

Robin Hood kommer til å holde leir et ukjent sted i skogene rundt Kodal helt fram til 19. februar, men etter den dato kan de fredløse ikke treffes på Vonheim. Derfor må sjansen benyttes før den datoen er passert.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags