Sosiallærer Elisabeth bekjemper mobbing med hemmelige vakter og anonyme lapper

GODT MILJØ: Elisabeth Thon har kontorveggene dekorert med hilsener og minner fra mange år som sosiallærer på Borgheim ungdomsskole.

GODT MILJØ: Elisabeth Thon har kontorveggene dekorert med hilsener og minner fra mange år som sosiallærer på Borgheim ungdomsskole. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Når det ligger en anonym lapp i postkassa til sosiallærer Elisabeth Thon, vet hun at hun har en viktig jobb å gjøre.

DEL

– Alle skoler bør ha en postkasse elevene kan putte lapper i, sier sosiallærer Elisabeth Thon på  Borgheim ungdomsskole.

– Jeg har jobbet mye med å få elevene til å forstå at å fortelle om ting de ser og opplever ikke er å sladre, det er informasjon, sier hun.

Thon viser fram den hvite postkassa utenfor kontordøra, som bare hun har nøkkel til. Oppi den kan elever legge lapper med  viktig informasjon. Og lappene kan gjerne være anonyme. Der forteller elever om ting de synes det er viktig at sosiallæreren vet. Legger de merke til at en medelev går alene for eksempel, kan de tipse Elisabeth Thon om det. Da tar hun affære.

– Det er viktig å gripe inn tidlig, før det eventuelt blir skolefravær og vegring, sier Thon.

Sliter psykisk

Det kommer ikke bare triste meldinger i postkassa.

POSTKASSA: Sosiallærer Elisabeth Thon lærer mye om skolemiljøet ved å lese lapper elever putter i kassa.

POSTKASSA: Sosiallærer Elisabeth Thon lærer mye om skolemiljøet ved å lese lapper elever putter i kassa. Foto:

– Noen forteller også om solskinnshistorier, ting som har gått bra, sier Thon.

Hun mener alle skoler bør ha en slik postkasse. Men det holder ikke bare å henge den opp, og tro at resten vil gå av seg selv.

-– Det tar tid å innarbeide bruken av postkassa. Elevene må vite at de kan stole på meg, sier Thon.

Hun har vært sosiallærer siden 1988 og mener at ting ikke er verre nå enn før, bare annerledes.

– Det jeg ser nå er at psykisk helse er noe ungdommen sliter med. Alt skal være på topp fra karakterer til kropp, sier Thon.

Når hun ser at et barn sliter, tar hun raskt kontakt med foreldrene.

– De kjenner ungene sine og et godt samarbeid med foreldrene er viktig, sier sosiallæreren.

Anonyme elevvakter

Uka etter skolestart tar hun runden i alle åttendeklassene på skolen og forteller om jobben hun gjør, samt om den viktige postkassa. Hun forteller også at det finnes anonyme elevvakter. Dette er elever som har som oppgave å følge litt ekstra nøye med på det som skjer på skolen.

– Det er åtte elever som har jobben med å observere i friminuttene. De skal ikke gripe inn hvis noe skjer eller om noen er ensomme, men si fra til meg, forteller Elisabeth Thon.

Rektor Kristin Storhaug mener jobben sosiallæreren gjør, og ordningen med postkassa og elevvakter er viktig.

– Uten dette hadde vi ikke klart å fange opp så mye. Anonyme elevvakter kan se ting vi voksne ikke får med oss. Ungdom kan være ufyselige med hverandre, men oppføre seg ordentlig så snart det kommer en voksen. Det er viktig at elever ikke går og bærer på noe vanskelig. Det kan sperre for læring. Derfor må elevene føle seg trygge på at de kan si fra til og snakke med en voksen, sier Storhaug.

Artikkeltags