Lektorer skal undervise, ikke «angi» elever

TAUSHETSPLIKT: Lærere skal ikke gå videre med opplysninger de blir betrodd i jobben.

TAUSHETSPLIKT: Lærere skal ikke gå videre med opplysninger de blir betrodd i jobben. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Lektorer i norsk skole ikke skal «angi» og utlevere elever eller foreldre, slik innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug oppfordrer til. Skolen er ikke noe kontrollorgan for hverken utlendingsmyndighetene eller Nav.

DEL

MeningerVår jobb som lektorer er å undervise og da må vi skape tillitsforhold mellom oss og elevene. Tillitt og relasjon mellom lektorer/lærere og elever er nemlig helt avgjørende for læring i skolen. Læreres oppgave er å undervise, ikke å følge opp om foreldrene følger lover og regler.

Spørmål om liv og helse er noe annet

Vi må videre skille klart mellom når man har plikt til å si fra, hvor er fare for barns liv og helse eller omsorgssvikt. Dette er noe helt annet. Det vil si at i de tilfeller man frykter for liv, helse, omsorgssvikt, så har man plikt til å varsle, men da er det det som er grunnlaget for varsling, ikke ferier.

Ellers har lærere faktisk taushetsplikt når det gjelder det som blir betrodd dem i jobben, og den er viktig å ivareta.

LES OGSÅ:  Når symbolene blir viktigere enn ordene

Det handler om tillit

Vi som lektorer i norsk skole skal bygge tillitt og ha elevens beste i tankene. Det er det viktig at alle elever vet og har tillit til. Da kan vi ikke utlevere eleven og foreldre slik ministeren oppfordrer til.

Jeg frykter videre at en slik oppfordring og regime, vil skape en avstand mellom lektorer i skolen og elever som har kommet som flyktninger og asylsøkere. Det er spesielt viktig at elever som skal integreres har tillit til læreren de møter. I verste fall kan man kanskje oppleve at elever ikke tør be om hjelp i forhold til langt mer alvorlige utfordringer, for eksempel tvangsgifte.

Hvem skal de gå til hvis de ikke kan gå til læreren?

Elever som kanskje har få andre å gå til, med tanke på alvorligere utfordringer som gjelder omsorg, og mishandling i hjemmet herunder tvangsgifte, radikalisering i familie mv. vil kanskje miste den ene tillitspersonen de har for å be om hjelp. Det er vel mer alvorlig enn de 78 sakene hvor personer med asyl/asylsøknad har vært på ferie i hjemland.

LES OGSÅ: Vi trenger ikke kalle noen for lykkejegere eller ankerbarn for å regulere innvandringen

Som leder av Vestfold lektorlag oppfordrer derfor medlemmene til å si nei, når det gjelder å utlevere elever og foreldres ferievaner. Det er ikke lektorers norsk skoles oppgave, og vil ødelegge tilliten og relasjnen en lærer av er avhengig av.

Jan Fredrik Vogt

leder i Vestfold Lektorlag

Artikkeltags