Slik skal Vestfold-byene bli merkevarer

OMDØMMEBYGGING: I Sandefjord vil de benytte store bokstaver, i Tønsberg selge aksjer og i Horten videreutvikle en reklamefilm for å bygge byene opp som merkevarer.

OMDØMMEBYGGING: I Sandefjord vil de benytte store bokstaver, i Tønsberg selge aksjer og i Horten videreutvikle en reklamefilm for å bygge byene opp som merkevarer. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Næringslivet og politikerne i Vestfold benytter kreative ideer for å skape attraksjonskraft for byene sine.

DEL

(Vestviken 24) I tre år fra mai vil det være umulig å overse ni svære bokstaver nordøst i Badeparken i Sandefjord.

Innen våren 2019 skal alle kunne utenat og vel så det at vi skal tenke stort når vi reflekterer rundt ja-kommunen Sandefjord. Da skal det fire meter høye lyssatte blikkfanget i Badeparken med andre ord ha gjort jobben.

Med bokstavene TENK STORT vil «Grenseløse muligheter», som nå har rundt 70 bedrifter og foreninger på lag, løfte fram byen der det er lov å tenke utenfor boksen, og ha spenstige visjoner.

Byene som merkevare

Sandefjord er langt i fra den eneste byen i Vestfold som nå går inn for å fremheve sine kvaliteter og bygge byen som en merkevare:

I Horten er prosjektet #HortenLove under utvikling, basert på en fem minutter reklamefilm for byen. På et frokostmøte i regi av Horten næringsforening i september ble det bestemt at budskapet i filmen skulle videreutvikles.

– Vi må ha en langsiktig innfallsvinkel og ikke tenke salg i første omgang. Vi må bygge en relasjon, være ekte, vise verdiene vi har og ikke glemme at det må være substans, innhold i det vi leverer, sa Silje Bekkevold fra MD Studio som sammen med regissør Lene Cathrine Albertsen står bak filmen.

I Tønsberg ble aksjeselskapet Pulserende Kystperle AS etablert tidligere i år, for å bygge Tønsberg-regionen som merkevare, og skape begeistring og stolthet hos befolkning og næringsliv. Selskapet håper på å tilegne seg en aksjekapital på sju millioner kroner før utgangen av året, ved å tilby kjøp av aksjer til bedrifter, næringsdrivende, kommune og befolkning.

Skal bli sett av mange

Henrik Sandvik leder treårsprosjektet i Sandefjord. Han liker plassering nordøst i Badeparken, som rådmannen nå foreslår, selv om de fra starten av tenkte motsatt beliggenhet: Mot Strandpromenaden i sør.

Her er det lov å prøve, lov å lykkes, lov å feile.

HENRIK SANDVIK, PROSJEKTLEDER GRENSELØSE MULIGHETER

– Dette blir veldig bra. Installasjonen blir synlig, den får god plass, vil bli lagt merke til og kommer heller ikke til å ta oppmerksomheten fra andre ting, sier Sandvik.

Plassering i sør var tenkt ut fra at Strandpromenaden er blant de mest trafikkerte gatene i sentrum.

Ved montering øverst i Badeparken blir installasjonen først og fremst synlig for dem som oppholder seg gatelangs og på Torvet, og selvfølgelig fra Badeparken.

(Saken fortsetter under bildet.)

BOKSTAVER I PARKEN:  Bak Henrik Sandvik vil det til våren stå TENK STORT med fire meter høye bokstaver. I 2019 blir de tatt ned igjen.

BOKSTAVER I PARKEN: Bak Henrik Sandvik vil det til våren stå TENK STORT med fire meter høye bokstaver. I 2019 blir de tatt ned igjen. Foto:

Og det kan være vel så bra, mener Sandvik.

– «TENK STORT» definerer mentaliteten som har preget byen vår i «alle år»; fra hvalfangsttiden og framover har sandefjordinger tort å stikke fram nesa, ta risiko og brette opp ermene. Her er det lov å prøve, lov å lykkes, lov å feile, sier Sandvik.

Han gleder seg over at turister og lokalpatrioter til våren ikke bare har Hvalfangstmonumentet som et opplagt fotoobjekt til minneboka. Også bokstavene i nordøst kommer til å bli et yndet motiv, fordi de bringer fram nye kvaliteter for byen og får et spektakulært utseende, tror Sandvik.

Vil bli reist på dugnad

Han har ingen prislapp på installasjonen. For kommunen er bidraget kun utlån av grunn der «Borgen» tidligere i høst ble revet på grunn av slitasje og råte. Firmaer som prosjektet samarbeider med og dugnad skal forvandle bokstavene fra saksframlegg til noe å se og ta på i Badeparken.

Bokstavrekka forventes å bli klubbet igjennom av Kultur- og fritidsutvalget 15. desember.

LES FLERE SAKER PÅ VESTVIKEN24.NO