Spiller hverandre gode

Hyggelig sammen: Fra venstre: Marie Brundtland, Lene Sofie Engbretsen, Louise Lykke Trolldalen, Ole Edvard Torp. Foran: Emil Vian Olsen (til venstre) og Jacob Sundelius kjenner hverandre godt og respekterer hverandre som de er. Alle foto: Emira Holmøy

Hyggelig sammen: Fra venstre: Marie Brundtland, Lene Sofie Engbretsen, Louise Lykke Trolldalen, Ole Edvard Torp. Foran: Emil Vian Olsen (til venstre) og Jacob Sundelius kjenner hverandre godt og respekterer hverandre som de er. Alle foto: Emira Holmøy

Artikkelen er over 2 år gammel

Sjuendeklasse på Kirkevoll skole øver seg til god selvfølelse og et godt klasse- miljø.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

KIRKEVOLL: – Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg måtte heve stemmen i klassen det siste året, sier lærer Jeanett Brekke Tollefsen.

Hun slipper å bruke mye tid på å roe ned klassen og løse konflikter.

– Det er færre konflikter og de klarer å løse de fleste selv, sier Tollefsen.

Da blir det mer tid til læring og hyggelige stunder og aktiviteter.

– Vi har det veldig moro, sier både Marie og Emil.

Men det gode klassemiljøet har ikke kommet av seg selv. Det er et resultat av et systematisk arbeid over flere år.

God selvfølelse

Siden tredjeklasse har de tatt i bruk verktøy som ligger i det pedagogiske opplegget Smart oppvekst, som Re kommune har satset på. Målet er å bygge en god selvfølelse hos barn og lære dem å bygge gode relasjoner for at de kan takle både livets motgang og medgang. Dette gjøres blant annet ved å fokusere på det som er positivt og identifisere egne og hverandres styrker.

– Vi har blitt bedre kjent med og forstår hverandre, sier Jacob.
– Vi er litt mer forsiktig med hva vi sier, fordi vi vet hva den andre tåler, sier Marie.
– Vi lærer å se det som er bra og det vi kan øve på, sier Louise.

Elevene forteller at de har lært å respektere hverandre som de er.

– Vi har sluttet å krangle om det eller det er best. Vi liker forskjellige ting og det respekter vi uten å si noe stygt om den andres smak, sier Louise.

– Jeg er for eksempel veldig opptatt av klær, men for Jacob er det ikke så viktig. Han har sin stil og det passer ham, sier Ole Edvard.

Det er ikke bare klassemiljøet som har blitt bedre, men elevene føler at det har skjedd noe med dem også.

– Jeg husker at i tredjeklasse var jeg ikke helt meg selv. Men her og nå kan jeg si at jeg er hundre prosent meg selv. Før valgte jeg klær for at andre ikke skulle erte meg. Nå går jeg i det jeg selv liker, sier Emil.

Nå for tiden jobber klassen med prosjektet «drømmeklassen».

– De skal tenke på hvordan de vil ha det og hva de selv kan bidra med, sier læreren.

Hver av elevene har sin egen loggbok hvor de svarer på oppgaver og skriver sine refleksjoner.
Denne uken øver de på å si ordentlig hei til hverandre og de skjønner hvorfor det er lurt.

– Hvis jeg sier hei til Marie, men ikke til Emil som sitter ved siden, føler han seg ikke så velkommen, sier Ole Edvard.

Ny bok

Re kommune har nylig utgitt tredje bok i serien om Smart oppvekst, nå for 3.- og 4.-trinn. Der beskrives blant annet metoden for hvordan man skal skape et godt klassemiljø.

– Det hjelper ikke bare å snakke om at vi skal være snille med hverandre. Det er noe vi må øve på, sier prosjektleder og medforfatter Vidar Bugge-Hansen i Re kommune.

Det gjør i alle fall sjuendeklassingene på Kirkevoll skole. Elevene har foran seg 20 kort med ulike karakteregenskaper, for eksempel tålmodighet, mot, selvkontroll, humor, selvtillit og takknemlighet. De skal velge én som passer til den som sitter ved siden.

– Jacob, jeg synes du er hjelpsom fordi du hjelper meg når jeg trenger det. Det synes jeg er fint, sier Emil.
– Takk Emil, svarer Jacob.