Nøtterøy har måttet si opp daglig leder Frode Myhre Larsen for å spare penger. Nå jobber klubben med å skaffe flere sponsorer for å få et økonomisk fundament i framtida.
Men mens man tidligere kunne sanke sponsormidler først, og så deretter fokusere på det sportslige, fungerer det nå den andre veien, mener styreleder Jan Oddvar Johansen i Nøtterøy Håndball.
– I dag, hvor sponsormarkedet er helt annerledes, må man prestere først, og deretter spørre om å få. Man må lage produktet først, sier Johansen.
Mange av Nøtterøys sponsorer har vært med i flere sesonger. Det er først og fremst de nye som stiller krav, for eksempel om å få tilgang til å bruke spillerne i sin markedsføring.
– Disse tingene gjør at det legger et mye større press på organisering. For å få sponsorkroner i framtida, må vi tilpasse oss den virkeligheten, sier Johansen.
Men siden Nøtterøy ikke har noen fulltidslønnede spillere, er det vanskelig å få frigitt spillere til profilering på dagtid.
Canon Business Center har sponset Nøtterøy i mange år.
– Da vi begynte, kikket vi på hvilke andre sponsorer som var inne, som vi kunne samarbeide med – ganske kynisk. Det ligger i bunnen nå også, men etter hvert med årene har det blitt mer følelser i dette her, og nå er det stas at de gjør det bra, sier daglig leder Roar Lindstad, som forteller at han har tall som viser at de tjener på sponsingen.
– Viktig med eliteserie
For sponsorene er det viktig at klubben beholder plassen i eliteserien.
– Vi er opptatt av gjenkjennelseseffekt, så med fullsatt hall regner jeg med at mange ser flagget vårt. I eliteserien er det flere tilskuere til stede, noe som igjen gjør at folk ser oss, sier Knut Varpe i Bygningsfirma Knut O. Varpe.
Målet er at alle skal tjene på sponsoravtalene.
– Alle som er på lag med oss er samarbeidspartnere og ikke sponsorer. Tiden for rene sponsorat er for lengst forbi. Alle som blir med på laget inngår i en samarbeidsavtale hvor det skal være en vinn-vinn situasjon for begge parter, sier markedssjef Astrid-Marie Nygård.