Amalie (18) fra Re skal lage innslag fra OL-byen Pyeongchang

ENGASJERER: Youtuberne Amalie Olsen og Prebz & Dennis (Preben Fjell og Dennis Vareide) blir en del av laget til Eurosport og TVNorge, og reiser til Pyeongchang i februar for å formidle OL på sin egen måte, via YouTube og andre digitale flater.

ENGASJERER: Youtuberne Amalie Olsen og Prebz & Dennis (Preben Fjell og Dennis Vareide) blir en del av laget til Eurosport og TVNorge, og reiser til Pyeongchang i februar for å formidle OL på sin egen måte, via YouTube og andre digitale flater. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

YouTube-stjernen Amalie Olsen fra Re blir en del av laget til Eurosport og TVNorge, og reiser til OL-byen Pyeongchang når mesterskapet går av stabelen i februar.

DEL

– Jeg kan personlig ikke så mye om sport, så dette blir en spennende måte for meg å lære mer og engasjere unge mennesker til å følge med på OL, sier Youtuber Amalie Olsen til Tønsbergs Blad.

For å kunne nå ut til enda flere yngre seere enn før, satser Eurosport og TVNorge tungt på sitt digitale tilbud under vinter-OL. Med You-Tuberne Amalie Olsen og Prebz & Dennis håper de å engasjere flere av de unge til å se på lekene, som vil foregå i byen Pyeongchang i Sør-Korea i februar.

LES OGSÅ: Det er bare å glede seg. Sportsåret 2018 er spekket med høydepunkter.

Trioen har til sammen over 360 000 abonnenter på YouTube, og vil dermed nå ut til svært mange når de skal lage og publisere OL-relaterte innslag på flere digitale plattformer.

Skal engasjere unge

Sjef for TVNorge og Eurosport, Trine Austvoll Jensen, sier i en pressemelding at hun er glad for å ha fått med Prebz & Dennis og Amalie Olsen på laget.

– OL i Pyeongchang vil i større grad enn noen av de foregående vinterlekene bli konsumert på digitale flater. De aller fleste øvelsene vil foregå mellom frokost og middag, altså i den tiden folk er på skole eller jobb. Spesielt ønsker vi å engasjere flere unge seere til å se på OL, og er derfor glade for at Amalie Olsen og Prebz & Dennis skal hjelpe oss med å formidle vår OL-dekning til nye og yngre målgrupper, sier Austvoll Jensen.

TIL OL: Amalie Olsen fra Re har 117 000 følgere på YouTube. I feburar reiser hun til OL-byen Pyeongchang sammen med Eurosport og TVNorge, for å lage OL-relaterte innslag på sin digitale plattform.

TIL OL: Amalie Olsen fra Re har 117 000 følgere på YouTube. I feburar reiser hun til OL-byen Pyeongchang sammen med Eurosport og TVNorge, for å lage OL-relaterte innslag på sin digitale plattform. Foto:

Hoppuketrening

Amalie Olsen og Prebz & Dennis tilbrakte tidligere i år noen dager i hoppukebyen Innsbruck for å planlegge OL-oppdraget og bli bedre kjent med sine kolleger i Eurosport-systemet. Hun tror hun og andre bloggere eller youtubere (også kalt innsendere) blir engasjert i dette fordi de har stor innvirkning på de yngre.

– Jeg føler at vi i har stor innflytelse på de unge og at de hører mye på oss. Nå har jeg vært et par dager i Østerrike og fått prøve alpint, ishockey og sett et hopprenn. Dette er ting jeg aldri har vært med på tidligere og det blir moro å vise det fram til abonnentene på kanalen min, forteller hun.

LES OGSÅ: Hadi Srour møter slaktoffer i første proffkamp: – Skal ta ham skikkelig

Flere lokale med

Youtuberne skal publisere OL-relatert innhold på sine kanaler, og mye av det blir såkalte «vlogs» hvor de filmer hva de opplever i OL-byen, som ikke kommer fram gjennom TV-sendingene. Olsen sier hun ikke har så mange forventninger til hva som skal skje i Sør-Korea, men at hun gleder seg. Og det er spesielt én utøver hun ser fram til å se under lekene.

– Det kommer både vlogger fra Østerrike og Sør-Korea. Jeg vet ikke helt hva som kommer til å skje, og derfor har jeg ikke mange forventninger. Men jeg gleder meg veldig til å oppleve nye ting, og ikke minst se OL live, som jeg ikke har gjort før. Jeg har fulgt med på han Klæbo i et halvt års tid nå, for han har egen kanal på YouTube, så det blir jo gøy å se han der, avslutter hun.

I tillegg til Amalie Olsen fra Re vil også Mikael Flygind Larsen og Eirik Koren fra Holmestrand ha hver sin sentrale rolle under OL-sendingene. Flygind Larsen er ekspertkommentator for skøyter, mens Koren er ny sportsdirektør for Discovery Networks Norway, og vil ha det fulle ansvaret for sendingene fra Pyeongchang.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags