Allan (18) mot nye VM-gull med Tønsberg-hjelp

FAMILIEN BAK: Skøytetalentet Allan Johansson har sterke røtter i Tønsberg. Her med tante Monica Semb, bestemoren Solveig Weseth og faren Per Allan Johansson bak seg.

FAMILIEN BAK: Skøytetalentet Allan Johansson har sterke røtter i Tønsberg. Her med tante Monica Semb, bestemoren Solveig Weseth og faren Per Allan Johansson bak seg. Foto:

Skøytetalentet Allan Johansson (18) har sterke røtter i Tønsberg. Nå satser han mot nye VM-triumfer med støtte fra Sem-firma.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Både moren Lillian og faren Per Allan Johansson er fra Tønsberg, men er bosatt i Oslo hvor sønnen er med i Ask skøyteklubb.

Allan Johansson har vunnet klassen sin i Vikingløpet på Maier Arene i flere år, men det var sist vinter han fikk et voldsomt gjennombrudd som skøyteløper. Han vant både 1000 og 1500 meter i junior-VM enkeltdistanser i Helsingfors i Finland. Samme sted ble det sølv i allround-VM og bronse i lagtempo. I junior-NM vant han både sprint og allround.

– Jeg er fornøyd med det jeg oppnådde sist vinter. Men jeg er junior også kommende vinter og satser på å gjøre det minst like bra i en ny sesong, sier Allan til Tønsbergs Blad i anledning et besøk hos hovedsponsoren BB produkter på Sem.

Støttes av Tønsberg-firma

Nå satser han mot nye VM-gull med støtte fra sin hovedsponsor BB Produkter på Sem.

– Vi sponser den mest lovende norske skøyteløperen siden Johann Olav Koss. Jeg har veldig tror på ham, sier Bjørn Bru i BB produkter. Han er gift med bestemoren til Allan.

(Saken fortsetter under bildet)

STORE RØR: Allan Johansson (t.v.) sammen med salgssjef Petter Lyng i midten og firmaets sjef Bjørn Bru. Her med et av produktene til BB Produkter.

STORE RØR: Allan Johansson (t.v.) sammen med salgssjef Petter Lyng i midten og firmaets sjef Bjørn Bru. Her med et av produktene til BB Produkter. Foto:

Firmaet holder til på industriområdet på Broen ved Sem og har avdelinger på Vøyenenga i Bærum og i Meløy i Nord-Norge. I 2016 hadde firmaet en omsetning på 75 millioner med et driftsresultat på 6,6 millioner før skatt.

– Hovedproduktet er kumlokk og plastrør, sier Bru.

Ingen barnestjerne

Allan Johansson er i full gang med forberedelsene til en ny skøytesesong. Kommende vinter er det junior-VM i Salt Lake City i USA.

– Jeg har trent bra og mener jeg ligger godt foran det nivået jeg lå på foran fjorårssesongen.

– Har du alltid vært en vinner?

– Jeg har hevdet meg ok, men det har blitt mest annenplasser i tidligere sesonger. Og jeg har ikke vært noen barnestjerne. Det var først sist vinter det virkelig løsnet. Og det begynte å gå virkelig fort, sier han.

Mye trening

Allan Johansson sier det er mye trening over lang tid som førte til et løft.

– Jeg har vært veldig målrettet. Og i VM sist vinter var jeg mest fornøyd med gullet på 1500 meter. Det hadde vært målet å vinne den distansen i lang tid.

Han satser mot å bli god på 1500 og 5000 meter.

– Og kommende vinter er jeg spesielt opptatt av å bli god på 5000 meter. Og fremover er det 1500 og 5000 jeg satser spesielt på

(Saken fortsetter under bildet)

.

STØTTER: Bjørn Bru (til venstre) og salgssjef Petter Lyng i BB produkter er Allan Johanssons sponsor.

STØTTER: Bjørn Bru (til venstre) og salgssjef Petter Lyng i BB produkter er Allan Johanssons sponsor. Foto:

OL om fire år

– Er det OL om fire år du ser fram mot?

– Ja, det vil bli et mål om å få gå 1500 og 5000 i OL om fire år.

Han er ikke redd for at overgangen til senior blir for tøff om vel et års tid.

– Først blir det junior-VM kommende sesong, hvor jeg håper på nye VM-gull og gjerne nye rekordforbedringer. Men det er mange gode løpere, så ingen ting er gitt på forhånd.

Han frykter ikke overgangen til senior når den tiden kommer.

– Det skal gå greit. Håper å få gå lagtempo i seniorklassen i en av verdenscupene til vinteren, sier han.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags