Drømmer om skitunnel

Øyvind Kvaal mener Holmestrand har alt som skal til for å bli et regionalt skisenter. – Vi har en sterk logistikk med Vestfoldbanen, E18 og Oslofjorden i umiddelbar nærhet, sier han.

Øyvind Kvaal mener Holmestrand har alt som skal til for å bli et regionalt skisenter. – Vi har en sterk logistikk med Vestfoldbanen, E18 og Oslofjorden i umiddelbar nærhet, sier han. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

HOLMESTRAND: Et nytt regionalt vinterparadis kan bli virkelighet i badebyen Holmestrand.

DEL

Det kom fram under møtet til Holmestrand Næringsforening onsdag.

Pensjonert skribent og informasjonsmedarbeider Øyvind Kvaal la fram spennende tanker om å gjøre Holmestrandstunnelen til en skitunnel.

– Gode forutsetninger

– I og med at vi har tunnelen har vi allerede grunnlagsinvesteringen på plass. Dermed er det enklere å definere enklere og billigere løsninger enn de som har vært lansert andre steder i landet. Som oftest har de vært preget av «gigantomani», med anlegg som ikke ville vært levedyktig, mener Kvaal.

– Vi har gode forutsetninger i form av et stort nedslagsområde, sterk logistikk med E18, Vestfoldbanen og Oslofjorden tett på oss.

Kvaal ser mot Torsby i Sverige, som trekker til seg 35.000 besøkende i året til sin skitunnel. Svært mange av dem er nordmenn.

– Fra 2011 har de gått med overskudd. Tunnelen der kostet 60 millioner, og selv om vi ikke har kommet så langt at vi har regnet på kostnader så er det en langt billigere løsning vi snakker om her i Holmestrand, forteller Kvaal.

Holmestrandstunnelen er 1.862 meter lang, med en bredde på 9 meter og høyde på 4,75 meter. Kvaal mener dette muliggjør en skiløype på 2,5 til 3 kilometer.

– I tillegg er det mulig å bygge en skytebane i den ene enden slik at anlegget blir et helårsanlegg både for både langrenn og skiskyting, sier Kvaal.

Han ser for seg at en skitunnel kobles til Botnemarka og Breimyrbakkene, hvor den nye jernbaneheisen inngår i logistikken. For å få finansieringen på plass ønsker Kvaal å gå gjennom næringslivet.

– Kommunen skal legge til rette, men ikke investere fem øre. Derfor må vi søke mot private investorer og en kommersiell drift, sier han.

Langt fra besluttet

Ordfører Alf Johan Svele ønsker debatten om en ny skitunnel velkommen. For øyeblikket fungerer gamle E18 og Holmestrandstunnelen som en beredskapsvei for nye E18

– Vi vokser og er midt i en byutviklingsprosess. Da er det også naturlig å spørre seg om vi trenger en riksvei og to fylkesveier i tillegg til planene om for eksempel å flytte Langgata. Vi registrerer at de hersker delte oppfatninger, og det er viktig å påpeke at det ikke foreligger noe politisk vedtak om at tunnelen skal stenges, sier Svele.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort. Send oss noen linjer med bilder fra et arrangement som du ønsker å dele i TB.

Artikkeltags