De gir alle elevene Ipad

SPENTE PÅ BRETTET: Neste skoleår vil alle på Gjennestad ha en Ipad. Det vil bli et spennende år med utprøving og læring, tror IKT-ansvarlig John Arne Imenes (fra venstre), rektor Stein Abusdal, studierektor Einar Myreng og norsklærer Kjetil Dybvik. Foto: Anne Charlotte Schjøll

SPENTE PÅ BRETTET: Neste skoleår vil alle på Gjennestad ha en Ipad. Det vil bli et spennende år med utprøving og læring, tror IKT-ansvarlig John Arne Imenes (fra venstre), rektor Stein Abusdal, studierektor Einar Myreng og norsklærer Kjetil Dybvik. Foto: Anne Charlotte Schjøll

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

STOKKE: Ny teknologi spirer på Gjennestad. For å fremme læringslyst og ha nye muligheter gir skolen Ipad til alle elever.

DEL

Staben ved Gjennestad vet ikke helt hva de kaster seg inn i, men tar sjansen på å surfe inn i framtiden med det siste av moderne teknologi. Etter en lang prosess der alle lærere har vært med på å vurdere Mac, PC eller Ipad, falt valget på det siste.

Nettbrettet ble valgt fordi:

■ Gutter leser mer på skjerm enn i bok.
■ Håper gutta på yrkesfag vil bli inspirert.
■ Arbeidslivet er teknologisk. Skolen må henge med.
■ Ipad har videokamera og stillkamera.
■ Hendig format.
■ Batteritiden er ti timer, slipper styr med lading.
■ Krever mindre vedlikehold og service enn PC.

– Vi er først i landet til å kjøpe Ipad til alle elever, sier IKT-ansvarlig John Arne Imenes.

– Fokuset vårt er å få undervisningen interessant, fengende og aktuell i forhold til hvor elevene er, sier studierektor Einar Myreng.

Lærerrollen endres

Studierektoren ser at den nye teknologien utfordrer lærerrollen.

– Læreren endrer fokus fra å være orakel til å være en medvandrer i å tilegne seg kunnskap, sier han.

– Men læreren vil fortsatt være en viktig formidler. Vi kommer aldri dit at læreren blir avløst av teknikken. Og det er en regel som alltid gjelder, nemlig at læreren bestemmer i klasserommet, skyter rektor Stein Abusdal inn.

Skolen har bestemt seg for å være åpen og nysgjerrig i forhold til ny teknologi. Derfor vil man ikke innføre forbud mot hva elevene kan innstallere på maskinene. Det satses på holdningsskapende arbeid fra starten av.

– Å sperre og begrense er å kjempe en kamp du er nødt til å tape, sier IKT-ansvarlig John Arne Imenes.

– Det er over 300.000 apper der ute. Vi tror elevene kan lære oss mye ved å finne nye apper som vi kan bruke, mener studierektor Myreng.
Rektor Stein Abusdal må smile litt.

– Vi er som to foreldre som diskuterer oppdragelse uten å ha barn. Vi kommer til å lære gjennom erfaring. Om et år vet vi hvordan det har gått.

LES OGSÅ: Vil starte overvåking av alle elevers PC-bruk

Ikke redd for ny teknologi

Norsklærer Kjetil Dybvik blir skikkelig gira ved tanken på å bruke Ipad i undervisningen. Han er slett ikke redd for at det nye verktøyet skal bli et forstyrrende element i klasserommet.

– Det er lett å tegne et fiendebilde av teknologien som et troll som kommer utenfra og bryter seg inn i skolen. Men det er jo ikke slik det er. Teknologien er overalt i det arbeidslivet elevene utdannes til. Som profesjonell pedagog må jeg kjenne teknologien og gi spennende oppgaver som virker spenstige og som elevene ser at er aktuelle i forhold til arbeidslivet.

Dybvik mener lærere må være villige til å lære og bli bedre på teknologi. Det er også viktig at ledelsen gir lærerne muligheter til å utvikle seg.

– Ipad er et kraftfullt verktøy som kan gjøre at elevene sporer av, men det gjør de av en dårlig lærebok også, sier Dybvik.

LES OGSÅ: Tønsbergs Blad i flere nye kanaler

Vil lære mer

Andreklassing Dag Iwar Danmo hadde tenkt å kjøpe seg en Ipad, men får nå av skolen. Det gleder han seg veldig til.

– Jeg kommer til å bruke den mye. Både til å ta notater og spille musikk. Å ha skolebøker på Ipad er praktisk. Den er ikke så lett å rote bort. Og så tror jeg Ipad-en fører til bedre læringsutbytte, oppsummerer eleven sine forventninger.

Artikkeltags