Gå til sidens hovedinnhold

Kjemikalieutslipp på Torp

Artikkelen er over 7 år gammel

TORP: Så mye som 580 liter avisingsvæske kan ha rent ut i bekk. Årsak: En tralle ble parkert inntil en bryter som startet en pumpe som fylte en tank som til slutt rant over...

Væsken som rant ut brukes til å fjerne og hindre at det dannes is på fly, og er giftig. Spesielt skadelig er den for fisk og andre organismer som lever i vann.

For å hindre at denne glykolbaserte væsken havner i den sårbare Rovebekken, som renner ut i Lahellefjorden i Sandefjord, blir flyene aviset på egnet sted der mest mulig av denne skadelige kjemikaliet blir samlet opp.

LES OGSÅ: Torp under etterforskning

– Vi har bygget opp gode sikkerhetsrutiner rundt bruken av avisingsvæsken. Dette uhellet skjedde der selskapet vi bruker pumper væsken fra en tank og inn i en hangar for å varme opp væsken før den pumpes over på avisingsbilene, sier Lars Guren, miljøsjef ved Sandefjord lufthavn.

Traff bryteren

Det ingen hadde tenkt på, var hvor bryteren til pumpen som er koblet til denne utvendige tanken er montert. For da en ansatt torsdag parkerte trallen, traff den bryteren, og dermed startet pumpingen fra tanken og inn i hangaren.

– Heldigvis så ble det raskt oppdaget da det begynte å sprute væske ut fra et utluftingsrør, sier Guren.

Han forteller at det ble raskt satt i gang tiltak for å samle opp mest mulig av denne væsken, likevel antas det at flere hundre liter kan ha rent ut i bekken.

LES OGSÅ: Strid om utslipp ved lufthavnen

– 580 liter er worst case. Siden det ikke regnet denne dagen, fikk vi sugd opp mye. Det ble tatt ekstra  vannprøver som er sendt til hasteanalyse. Svarene blir sendt til oss og Bioforsk Jord og Miljø. Bioforsk kan si noe om hvilken grad dette utslippet har effekt på Rovebekken, sier han.

Flyavisingsvæske inneholder flere ulike kjemikalier, med glykol som hovedbestanddel.

– Glykol forbruker oksygen når den brytes ned. Nå var det stor vannføring i bekken i tillegg til at temperaturen lå mellom åtte og ti grader. Dette er det for tidlig å si noe om, men håpet er at væsken når Lahellefjorden og blir tynnet ut der før den får effekt på bekken, sier Guren.

Nye rutiner

Etter dette utslippet, skal rutinene gjennomgås på nytt.

– Dette er en opplevelse vi ville vært for uten. Når uhellet først har skjedd, går vi nå gjennom rutinene på nytt. Det er satt i gang tiltak allerede, og vi forlanger fullstendig årsaksanalyse fra selskapet. Dette er en kjedelig sak, men kommer til å bruke dette for å komme videre. Det er lufthavnen som har utslippstillatelsen, så det er vi som står ansvarlig for dette, sier miljøsjefen.

LES OGSÅ: Skal samle opp avisingsvæske

Guren forteller at flyplassen tar fire vannprøver i døgnet for å måle om avisingsvæsken når Rovebekken.

– Vi har tillatelse til å slippe ut 6 mg glykol per liter vann. Vi har også tillatelse til at ti dager totalt, enkeltdager eller sammenhengende, kan ha utslipp opp til 100 mg/liter. Normalt finner vi ikke spor av glykol i vannet, sier han.

Han er spent på hva prøvene etter dette utslippet vil vise.

LES OGSÅ: Fylkesmannen anmelder Sandefjord lufthavn AS

– Det er for tidlig å forkuttere noe nå. Selskapet vi bruker må nå gå gjennom rutinene og så får vi høre hva Bioforsk har å si, sier han.

Kommentarer til denne saken