En av disse nettsidene er falsk. Ser du hvilken?

En av nettsidene over er falsk. Ser du forskjellen? (Den ekte er den til høyre.)

En av nettsidene over er falsk. Ser du forskjellen? (Den ekte er den til høyre.)

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Ikke gå på svindelforsøk.

DEL

«Nettfisking», eller «phishing» er en svindelform som har blitt mer og mer vanlig i vår digitaliserte hverdag. Svindlerne er ute etter personlig informasjon som påloggingsinfo, bankkontodetaljar eller personnummer.

Som regel blir du offer for slik nettfisking ved å klikke på det du tror er en legitim e-post fra et ekte selskap, og vips så kan svindlere sitte på kredittkortinformasjonen din eller annen viktig informasjon.

Svindelen blir mer og mer raffinert. Ta eposten under her. Det ser tilsynelatende ut som om den er fra Apple, og følger du linken for å logge på slik eposten skriver du bør gjøre, kommer du til ei nettside som på overflaten ser ut som Apples side for pålogging med Apple ID.

Svindeleposten er lik den som kommer fra Apple. Men det er ting som skiller den fra den ekte varen.

Svindeleposten er lik den som kommer fra Apple. Men det er ting som skiller den fra den ekte varen.

Logger du på med Apple ID-en din, opplyser svindelsiden at kontoen din har blitt sperret, og at du må betale for å få den åpnet igjen. På siden står det også et felt for utfylling av kredittkortinformasjon. Men det er bare tull.

For fyller du ut disse to, sitter svindlerne både med kredittkortinformasjonen og Apple ID-kontoen din.

Men til tross for at siden ser helt identisk ut, så er det tegn både ved eposten og ved nettsiden som avslører svindelen. Du må bare vite hva du skal se etter.

I adressefeltet til nettsiden skal det stå apple.com, det gjør det aldri på slike svindelsaker. På trygge nettsteder er de første bokstavene i nettadressen dessuten farget grønt.

I Apple sine eposter til kunder, står det heller aldri «Kjære kunde», som det gjør i svindeleposten over. I stedet for «kunde» bruker Apple navnet som er registrert på abonnenten.

Og har du gått i baret, så er det lurt å kontakte både banken og Apple sitt kundesenter med en gang.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken