«Svindelforsøk» var skrivefeil

SER DU FEILEN? Stig Wang Johansen gjorde det, og tok kontakt med Norwegian.

SER DU FEILEN? Stig Wang Johansen gjorde det, og tok kontakt med Norwegian.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Rundt to uker etter at Stig Wang Johansen (35) bestilte tur til Paris for seg og familien, fikk han en mail fra Norwegian som han reagerte på. Flyselskapet trodde først det kunne dreie seg om svindelforsøk, men det hele viste seg kun å være en feil.

DEL

ØVRE EIKER: Rundt to uker etter at han hadde bestilt og betalt flyreisen, fikk han en epost fra Norwegian. Det var et tilbud om booking av hotell og leie av bil.

Han reagerte imidlertid på noen språkfeil i eposten.

Norwegian bekreftet overfor Drammens Tidende mandag kveld at det kunne være snakk om et svindelforsøk.

– Det pleier det ikke å være fra så store selskaper som Norwegian, så jeg fant på å sende dem screenshoter av feilene, og be dem skjerpe seg på språket. Egentlig gjorde jeg det mest for moro skyld, forteller Stig.

LES OGSÅ: Advarer mot falsk SMS: – Dette er svindel

Bekreftet svindelforsøk

Da Norwegian fikk undersøkt saken, trodde de først at eposten ikke kom fra dem, og at dette var snakk om et svindelforsøk.

– I en stadig mer digitalisert verden er det dessverre en stadig større risiko for for falske eposter, og vi vil oppfordre alle til å være oppmerksomme på eposter og andre utsendelser, for å unngå at man blir rammet av lignende utsendelser, skrev presseansvarlig i Norwegian Air Shuttle ASA Charlotte Holmbergh Jacobsson i en epost til Drammens Tidende mandag.

Tirsdag ettermiddag opplyser imidlertid flyselskapet at det likevel var som Stig bemerket: Skrivefeil.

– Vi har nå sjekket opp dette, og det var ikke et svindelforsøk. Dessverre var det skrivefeil i teksten, som gjorde at det så ut til å være det. Vi beklager dette, skriver presseansvarlig i Norwegian Air Shuttle ASA Charlotte Holmbergh Jacobsson i en epost til Drammens Tidende.

LES OGSÅ: Skatteetaten advarer mot epost-svindel

Artikkeltags