TB mener: På sporet til fremtiden

«Betyr noe for den reisendes opplevelse og dermed også togets attraktivitet»

«Betyr noe for den reisendes opplevelse og dermed også togets attraktivitet»

Av

Det er hyggelig å registrere at dreneringsarbeidene ved Tønsberg jernbanestasjon nå snart er ferdige.

DEL

LederDette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.Problemet med store dammer rundt stasjonsbygningen når det regner mye skal dermed være tilbakelagt. Også slike enkle ting betyr noe for den reisendes opplevelse og dermed også togets attraktivitet.

Men dette er ikke det viktigste som skjer med vår lokale jernbanestasjon for tiden. Bane NOR har nemlig nettopp varslet kommunen om at de vil starte opp arbeidet med en reguleringsplan for hele stasjonsområdet. Hensikten er å oppgradere stasjonen, slik at Tønsberg i fremtiden kan ta imot flere tog og flere passasjerer. Det er helt avgjørende for å få glede av det nye dobbeltsporet som om få år vil ligge der sammenhengende herfra til Oslo.

Med en reisetid til hovedstaden som kryper ned i én time vil toget dermed styrke seg i konkurransen mot bilen og gjøre det mer attraktivt å bo og drive næringsvirksomhet i Tønsberg. Bra for klimaet er det også at adkomsten med sykkel skal bli lettere.

Usikkerhetsfaktoren er selvfølgelig at vi ikke vet hva som blir fremtidens løsning for strekningen videre sydover fra Tønsberg. Men visjonene om en nedgravd stasjon virker mindre og mindre sannsynlige. Det er på mange måter synd, fordi det hadde åpnet for en helt annen byutvikling på det nesten 40 mål store stasjonsområdet og dessuten gjort flaskehals-overgangen i Halfdan Wilhelmsens allé til historie.

Uansett kan det ta mange år før det skjer noe på søndre del av Vestfoldbanen, og Tønsberg kan ikke vente med å få en oppgradert stasjon. Derfor håper og tror vi at kommunen vil være en positiv medspiller i arbeidet med denne reguleringsplanen.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.