Tid for veivalg

«Sørger staten for at Ramberg-Smørberg er mulig å bygge, er det på tide å skjære igjennom»

«Sørger staten for at Ramberg-Smørberg er mulig å bygge, er det på tide å skjære igjennom»

Prosjektlederne Nils Brandt og Nina Ambro Knutsen, som jobber med henholdsvis fastlandsforbindelsen og bypakken, har omsider meldt seg på i den offentlige debatten om kostnadene for Ramberg-Smørbergtraseen.

DEL

LederDette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.Det skjer etter at en selvbestaltet arbeidsgruppe med Færder-varaordfører Richard Fossum (Sp), i spissen har hevdet at Ramberg-Smørbergløsningen vil koste 7,2 milliarder kroner og at Vestfjordforbindelsen kan bygges for 4,5 milliarder kroner mindre.

Brandt og Knutsen avviser at Ramberg-Smørberg vil gå på den kostnadssprekken Fossum & co. antyder. Deres regnestykke har en sluttsum på 4,034 milliarder kroner. Et stort beløp det også, men differensen er så stor at her må det være store forskjeller enten i premisser eller metodikk. Fossum har krevd at uavhengige konsulenter, gjerne svenske, skal regne på kostnadene. Brandt og Knutsen svarer at de har brukt eksterne firmaer til å gjennomgå tallene. Vi har selv ikke forutsetninger for å vurdere hvem som har rett, men det ligger i hvert fall en langt større ressursbruk bak det regnestykket bypakkeorganisasjonen har jobbet fram med bakgrunn i veivesenets «erfaringsbank». De har også vært i dialog med politikerne underveis, slik at tallene ikke kommer som noen overraskelse på dem som må ta beslutningene.

Vi mener derfor at Fossums partifeller i Tønsberg var på rett spor da de nylig samlet seg om Ramberg-Smørberg. Varaordfører Steinar Solum pekte ganske riktig på at finansieringsopplegget for fastlandsforbindelsen er knyttet til Ramberg-Smørberg, og at det faktisk ikke finnes penger til noe som helst hvis man dumper den løsningen. Da er alt i spill.

Etter et kvart århundre med stadig nye utredninger og politiske krumspring rundt fastlandsforbindelsen er det ikke det vi trenger mer av. Sørger staten for at Ramberg-Smørberg er mulig å bygge, er det på tide å skjære igjennom.



Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken