Gå til sidens hovedinnhold

Til slutt lot Tønsberg-firmaet seg overtale av Helene (29) og Marie (26): – Vinner dere, får dere fast jobb!

Helene Næss (29) og Marie Rønningen (26) har seilt gjennom mye urent farvann. Nå har de signert avtale med en lokal hovedsponsor som jobber for å gjøre verdenshavene renere.

– Vi pleier ikke å gjøre dette.

Ved bryggekanten i Tønsberg smiler Bjørn Abraham Bache og Hamid Gorbani fra miljøteknologiselskapet Vow ASA i den bleke marssola. Smiler gjør også OL-håpene Helene Næss og Marie Rønningen.

Ikke så rart, kanskje, når man nettopp er blitt enige om en avtale som gir jentene vind i seilene mot OL i Tokyo i sommer.

– Vi har sett mye rart i havet, sier Marie Rønningen og Helene Næss.

Og da tenker de ikke på Byfjorden i Tønsberg som ligger blank og grå bak dem. En enslig svane seiler lydløst forbi. Noen isflak dupper i overflaten.

Les også

I fire år har Helene (28) forberedt seg på karrierens høydepunkt. Nå må hun trene på kjøkkenet til foreldrene.

LES OGSÅ:

Oppdrag «Renere hav»

Nøtterøy-duoen har seilt på verdens hav i en rekke år og vet bedre enn de fleste hva de snakker om når det gjelder forurensning til sjøs.

Derfor passer det perfekt at jentenes nye hovedsponsor ikke bare er lokal, men også opptatt av å gjøre verdenshavene renere.

– Når vi først skulle sponse idrettsutøvere, er denne avtalen midt i blinken for oss. Vi har samme mål og ønske: Ta vare på miljøet og gjøre havet renere. Og Helene og Marie er flotte ambassadører for den saken, sier Bache som er kommersielt ansvarlig i Vow og Scanship.

Miljøteknologiselskapet Vow ASA med datterselskapet Scanship, som har hovedkontor i Nedre Langgate i Tønsberg, har vokst i ekspressfart de siste årene.

Selskapet leverer miljøvennlige løsninger for håndtering og gjenvinning av avfall og avløpsvann på cruiseskip, og som markedsleder har de store deler av verdens cruiseflåte på kundelisten.

De satser også hardt på teknologi for å eliminere forurensning, forbedre sirkulær økonomi og minske klimaendringer. Selskapet jobber blant annet med landbaserte løsninger som omgjør plast til elektrisitet.

LES OGSÅ: Dette lille Tønsberg-selskapet har vokst med 33 nye ansatte: – Vi må ansette kontinuerlig

I Miami og til fjells

Sponsing av idretten har derimot ikke stått øverst på agendaen.

Og det var ikke gjort i en fei å få selskapet om bord på jentenes seilas mot OL i Tokyo. Helene Næss og Marie Rønningen forteller om en lang vei fram mot avtalen.

– Det er vel to-tre år siden vi kom i snakk første gang. Da traff vi Bjørn Abraham mens vi var i Miami og seilte, sier Helene Næss.

Legg til en seilermamma som traff administrerende Vow-direktør Henrik Badin i skiløypa på fjellet, litt mer lobbing og noen flere møter på kontoret i Tønsberg – og så var avtalen til slutt i boks.

Partene ønsker ikke å si noe om størrelsesordenen på avtalen.

– Nei, men vi kan si at den er ganske fleksibel, sier Bache.

Og:

– Vinner dere OL-gull, er dere garantert jobb i bedriften etterpå! sier han mens jentene ler.

Les også

Helene (28) er nødt til å leie ut soverommet og sover i stua: – Det har vært veldig rart

Plukk opp søpla!

Helene Næss og Marie Rønningen seiler over hele verden. Det kan iblant by på utfordringer.

– Det kan være veldig varierende forhold i havet, sier Rønningen.

Forurensningen i sjøen vakte blant annet oppsikt før OL i Brasil i 2016. I Guanabara-bukten, hvor seiling og brettseiling foregikk, fløt det illeluktende søppel og kloakk og døde fisk før lekene.

Seilerduoen har ett generelt råd til alle:

– Plukk opp den søpla du ser. Ellers havner den til slutt med stor sannsynlighet i havet, sier de.

– Ikke lukrativt

Selv om ingen vil si noe om hvor mye sponsoravtalen er verdt, bekrefter Helene Næss og Marie Rønningen at Vow blir deres viktigste økonomiske støttespiller.

– Det hjelper veldig på og bidrar til at vi kan fortsette satsingen fram mot OL, sier de.

Det er ingen billig fornøyelse å drive seiling på internasjonalt toppnivå. Og de økonomiske utfordringene ble ekstra store i koronaåret 2020.

– Det er ikke akkurat lukrativt å drive med seiling, sier Helene Næss.

I fjor sommer leide hun ut soverommet i leiligheten til ei venninne for å spe på inntektene.

– Vi går i minus hele tiden, og lever faktisk under fattigdomsgrensen. De fleste tror at idrettsutøvere tjener mye mer enn de faktisk gjør. Men fasit er at 60 prosent av norske sommeridrettsutøvere lever under fattigdomsgrensen, sa hun til Tønsbergs Blad da.

Med ny sponsoravtale i boks ser jentene lysere på enda et år med OL-satsing.

– Vi får også ekstra støtte fra Olympiatoppen, det kommer godt med, sier Næss og Rønningen.

LES MER OM VOW OG SCANSHIP HER:

Slik vil Henrik & co. løse ett av verdens største miljøproblemer

Knalltall i koronaåret: Henrik & co. har jobber for over 1 milliard i vente

Henrik & co. forener krefter med Bellona

Kommentarer til denne saken