TJØME: Tirsdag møtte båtføreren i retten tiltalt for uaktsomt drap. Aktor Jan Helge Palm ba om at mannen straffes med 10 måneders ubetinget fengsel.

Døde av drukning

Det var natt til 12. oktober 2014, cirka klokken 01.20, at han førte han en Goldfish 23 Tender med 200 hestekrefter fra Sandøsund mot Tønsberg. Da båten traff Kongsholmen ble Nikolai Kvitberg ble kastet ut av båten. Han døde i ulykken.

Obduksjonsrapporten konkluderer med at han døde av drukning etter først å ha truffet svaberget og fått noen skader i sammenstøtet. De andre to i båten fikk kun lettere skader.

– Det jeg gjorde feil, og det som forårsaket ulykken, er at jeg feilbedømte avstanden. Jeg trodde det var lengre til fyret enn det faktisk var. Da jeg så det siste blinket trodde jeg fyret var 2–300 meter unna, men det var bare 50–60 meter unna. Jeg kjørte inn i lyspæra, i prinsippet, forklarte mannen i retten.

– Jeg følte meg klar

Det var et forferdelig vær den natten og de tre kameratene i båten hadde tidligere på kvelden drukket øl, vin og cognac på restauranten Den blå brygge i Sandøsund.

En blodprøve tatt av 52-åringen omtrent to og en halv time etter ulykken viste at han hadde 1,7 i promille. Samtidig konkluderte en lege som gjorde en klinisk test av tiltalte at han ikke var påvirket.

– Jeg følte meg klar. Jeg ble overrasket over promillen som ble målt. Det rimer ikke med det vi drakk den kvelden, sa 52-åringen i retten.

– Jeg følte meg trygg, fordi jeg visste hvor jeg var. Men et svart fjell mot et svart vann, det ser man ikke. Jeg klarer ikke å si at jeg hadde gjort noe annerledes om jeg ikke hadde drukket noen ting. Jeg tror jeg kunne gjort den feilen helt edru også, sa han.

LES OGSÅ: Innrømmer å ha ført båten med promille

Tidligere straffet for fylleseiling

Mannen har tidligere fått to forelegg for fylleseiling i Tønsberg-distriktet, et i 2011 og et i 2013. Han har drevet profesjonelt med båt i mange år, er kyndig bruker av radar og kartmaskin og har kystskippersertifikat.

I tillegg til uaktsomt drap er han tiltalt for fylleseiling. I retten erkjente mannen straffskyld for fylleseiling, men ikke for uaktsomt drap.

Det var mange tilhørere på plass i salen da saken ble behandlet. Hele tilhørerbenken ble fylt opp og det ble hentet ekstra stoler for å få plass til alle.

– Synlig beruset

Dagen og kvelden før ulykken skjedde hadde kameratgjengen først vært på andejakt og spist fiskesuppe i Engelsviken i Østfold, før tre av dem reiste til restauranten Den blå brygge i Sandøsund i åttetiden.

Servitøren på restauranten forklarte at de kameratene hadde bestilt tre forretter og en flaske champagne, en flaske musserende, 14 brennevinsenheter og 13 øl den aktuelle kvelden.

Han forklarte at de mot slutten av kvelden flyttet seg over på et annet bord, og spanderte en runde øl og akevitt på de fem personene som satt rundt dette bordet.

Da de fikk den siste runden, hadde en kollega av servitøren spurt om kameratene burde få mer servering.

– De var synlig beruset. De hadde nok ikke fått mer servering av meg, sa servitøren.

Møtte en bygevegg

Den aktuelle båten ble brukt til tester i hurtigbåtnavigering og var utstyrt med blant annet radar, kartmaskin og AIS. Den har et fartspotensial på snaut 50 knop. Den tiltalte mannen forklarte at han er godt kjent i området og ofte har gått der om natten og om vinteren.

– Alt fungerte greit da vi gikk ut. Jeg holdt cirka 30 knop og gikk mot fyret på Kongsholmen. På veien møtte vi en bygevegg som var relativt ekstrem. Jeg så den på radaren og reduserte til laveste planingsterskel, som er rundt 24 knop på denne båten, forklarte mannen.

Da bygen kom konket kartmaskinen ut og radarbildet ble rotete. Radaren er en bredbåndsradar som bruker litt tid på å «vaske seg ren», i motsetning til en tradisjonell pulsradar.

Han forklarte at båtens motor først traff en rabb.

– Og det er antakelig da Nikolai ble kastet ut. Så dunket båten i fjellet to ganger før den stoppet, sa han.

Gjorde førstehjelp

En båtfører og en redningsmann fra Røde Kors-båten, som kom først til ulykkesstedet, forklarte at de lenge hadde irritert seg over at lyset i Kongsholmen fyr var svakere enn andre lykter. Etter ulykken er lykta oppgradert og lyser i dag sterkere.

Etter sammenstøtet oppdaget de to som var igjen i båten at Kvitberg ikke var der, og de så snart at han lå i vannet. De fikk ham om bord og startet hjerte-lungeredning.

– Vi følte ikke åndedrett og ikke puls og startet hjerte-lungeredning. Etter 20-30 minutter kom Røde Kors-båten til stedet og gikk i full fart med ham til brygga på Engø, forklarte mannen.

Båtføreren på Røde Kors-båten fortalte at han møtte et forferdelig vær ved Mågerø da båten var på vei til ulykkesstedet.

– Det var et grusomt vær. Alle instrumentene ble slått ut og jeg måtte stoppe båten og kjøre en sirkel før de fungerte igjen. Resten av veien turte jeg ikke å seile raskere enn 15 knop, sa han.

– Det er en sammenheng

Aktor Jan Helge Palm sa i sin prosedyre at han mener 52-åringen har opptrådt grovt uaktsomt. Han knytter dette både til værforholdene, farten og alkoholpromillen, og mener at både farten og alkoholpåvirkningen også hver for seg ville vært grovt uaktsomme.

– Det er en sammenheng mellom den grovt uaktsomme seilingen og Kvitbergs dødsfall. Det er etter min mening åpenbart, sa han.

– Ikke grovt uaktsomt

Mannens forsvarer, advokat Steinar Thomassen, mener klienten må frifinnes.

– Årsaken til ulykken er at han bedømte avstanden feil. Det kan ikke påstås å være grovt uaktsomt og man kan ikke si han burde forstått at dette kunne føre til et dødsfall, sa han.

Bistandsadvokaten til enken og barna la ned påstand om at han dømmes til å betale 375.000 kroner i oppreisningserstatning.

Dom i saken er ventet onsdag i neste uke.