Fly over den nye togstrekningen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Ny video fra Bane Nor: Her kommer det til å gå myyyyye kjappere!

DEL

(Gjengangeren) Bane Nor har akkurat sluppet en ny animasjonen som viser traseen for nytt dobbeltspor på strekningen Nykirke-Barkåker på Vestfoldbanen.

– Vi flyr sørover fra Nykirke til Barkåker, og underveis passerer vi over den nye stasjonen på Skoppum. Dette er planlagt løsning pr. 8. juni 2017, og det kan bli justeringer både i traseen og rundt stasjonsløsningen, skriver Bane Nor på sine Facebook-sider, der videoen er lagt ut.

LES OGSÅ: Jobben med ny togstasjon har startet

Det store prosjektet er under planlegging, og byggestart er planlagt til 2019. I slutten av 2024 er det planlagt at det nye dobbeltsporet skal være klart til bruk.

Strekningen planlegges for 250 km/t og er 14 km lang.

Parallelt med Vestfold-prosjektet skal parsellen fra Kobbervikdalen til Drammen utbygges til dobbeltspor. Når begge disse parsellene står ferdige vil det være sammenhengende dobbeltspor hele veien til Tønsberg.

LES OGSÅ: Se Adalsborgen i fugleperspektiv

SUSER AVGÅRDE: Går alt etter planen skal det være mulig å suse avgårde i over 200 km/t langs det nye dobbeltsporet mellom Barkåker og Nykirke fra slutten av 2024.

SUSER AVGÅRDE: Går alt etter planen skal det være mulig å suse avgårde i over 200 km/t langs det nye dobbeltsporet mellom Barkåker og Nykirke fra slutten av 2024. Foto:

Nykirke - Barkåker

Bane NOR skal bygge 14 km med nytt dobbeltspor fra Nykirke til Barkåker.

Det nye sporet kobler seg på eksisterende spor ved Nykirke og Barkåker.

Jernbanetraseen blir en kombinasjon av dagstrekninger og tunneler.

Det planlegges betongtunnel under E-18 ved Kopstadveien fram til vest for Sletterødåsen.

Dessuten en berg-og betongtunnel mellom Skaug og Viulsrød.

Ny stasjon (Skoppum Vest) planlegges rett sør for riksvei 19 ved Viulsrød.

Den nye stasjonen planlegges med  forbikjøringsspor og servicespor. 

Vestfoldbanen skal få sammenhengende dobbeltspor fram til Tønsberg innen 2024.

Målet er å få reisetiden mellom Tønsberg og Oslo ned til en time.

Strekningen skal være ferdig i 2024.

Artikkeltags