Tønsberg kommune må gripe alle muligheter for raskere å redusere klimagassutslipp!

MER AV DETTE: Kommunen bør søke om penger til prosjekter som før til økt bruk av sykkel, mener Tønsberg Venstre.

MER AV DETTE: Kommunen bør søke om penger til prosjekter som før til økt bruk av sykkel, mener Tønsberg Venstre. Foto:

Av

Det finnes flere statlige støtteordninger som kan gi kommunen mer penger til å redusere utslipp, bidra til omstilling til lavutslippssamfunnet, og øke sykkelmulighetene. Venstres bystyregruppe ønsker at kommunen skal prioritere å søke på disse støtteordningene.

DEL

MeningerKlimasatsordningen deler i 2019 ut 200 millioner til gode kommunale og fylkeskommunale prosjekter som reduserer klimagassene, og man kan få opptil 12 millioner på et tiltak. I 2017 søkte Tønsberg kommune klimasatsmidler, og fikk penger til påfyllingspumpe for biogass. Den pumpa er vi veldig fornøyde med.

DET FINNES MIDLER: Hvorfor er ikke kommunen mer «på hugget» når det gjelder å søke tilskuddsordninger for klima- og sykkeltiltak?spør Venstres Suzy Haugan.

DET FINNES MIDLER: Hvorfor er ikke kommunen mer «på hugget» når det gjelder å søke tilskuddsordninger for klima- og sykkeltiltak?spør Venstres Suzy Haugan.

I 2018 søkte ikke kommunen klimasatsmidler. Vi burde kjenne vår besøkelsestid og søke midler til gode prosjekter, i det minste for de prosjektene vi uansett skal gjennomføre. Vi må gjerne søke midler til andre prosjekter også, som for eksempel sykkelhotell, eller en utredning av bildelingsordning i sentrum. Kommunen burde være mer på hugget, og gripe de mulighetene som finnes. Venstre ønsker at kommunen må gripe alle muligheter for raskere å redusere klimagassutslipp, og søke klimasatsmidler hvert år.

LES OGSÅ: Lungelege: – Jeg er lei dieselhysteriet

Det finnes penger

Hvert år kan kommunene også søke tilskudd for økt sykling, en annen tilskuddsordning. For å få støtte må søkerne bidra med 50 prosent. Et viktig mål med ordningen er å øke fokuset og satsing på sykling og gåing. I 2019 ble det delt ut 78,5 millioner kroner til søknader fra 2018. Dette er penger til sykkelparkering, oppmerking, skilting, gang- og sykkelanlegg. Tønsberg søkte ikke på denne ordningen i fjor.

Skilting, oppmerking, sykkelparkering osv. – dette er vel ting kommunen allerede gjør, og/eller har i planene? Hvorfor ikke få dekket 50 prosent av slike utgiftene, så kan vi gjøre mer – raskere?

LES OGSÅ:  Fastlandsforbindelsen gir klimagass-økning

Utslippene må ned

FNs klimapanel la i fjor høst fram rapporten som viser at klimagassutslippene må reduseres med 40–50 prosent innen 2030 for å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader. Alle har et ansvar her, også vi lokalt. Jeg forventer at kommunen prioriterer å søke om friske midler til tiltak som allerede ligger i planene, og potensielle nye, spesielt når tiltaket er knyttet til klima.

LES OGSÅ:  Klima: Etter oss kommer syndfloden

Vi må gripe sjansen

Det finnes fantastiske muligheter vi burde gripe. Økonomien i kommunen er også under press, og jeg ser ikke hvordan vi har råd til ikke å søke disse støtteordningene.

Jeg spør deg ordfører:

• Hvorfor er ikke kommunen mer «på hugget» når det gjelder å søke tilskuddsordninger for klima- og sykkeltiltak?

• Hvis ordføreren ønsker at kommunen skal prioritere å søke slike støtteordninger, hvordan vil ordføreren sørge for det?

• Skal Tønsberg kommune søke klimasatsmidler i 2019? Fristen er i februar.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags