– Mange går rett i fella

Dette er ikke en faktura, men et tilbud. Mange bedrifter har misforstått og betalt uten å ville benytte seg av tjenesten.

Dette er ikke en faktura, men et tilbud. Mange bedrifter har misforstått og betalt uten å ville benytte seg av tjenesten. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

TØNSBERG: Ved første øyekast ser det ut som en faktura du er nødt til å betale. Men egentlig er det noe helt annet.

DEL

– Da jeg fikk denne fakturaen på 4.950 kroner, tenkte jeg at her er det noe jeg ikke har bestilt, sier Bjørn Haugstad.

Fakturaen kom fra et firma som heter Dinopplysning som tilbyr bedriftsreklame på sin nettside.

– Etter hvert som jeg kikket nøyere på den, så jeg at det øverst oppe til høyre står kampanjetilbud, med små blokkbokstaver.

Han har liten sans for at et tilbud er utformet som en innbetalingsblankett.

LES OGSÅ: Advarer mot fakturasvindel

Mange betaler

– Jeg synes det er veldig offensiv måte å skaffe seg kunder på, en form for markedsføring som er langt unna hva som burde være tillatt. Jeg tror mange kan misforstå. Er de raske med å ekspedere fakturaen, kan de betale uten å oppdage at dette er kun et tilbud.

Og det stemmer. Det kan Bedriftsforbundet bekrefte.

–  Mange går rett i fella. Vi får henvendelser fra mange småbedrifter som føler seg lurt. De har betalt fordi de trodde at dette var en tjeneste bedriften har bestilt og ikke et tilbud, sier administrerende direktør Lars Erik Sletner i Bedriftsforbundet.

LES OGSÅ: Dette er høysesong for fakturasvindlere

Daglig leder i Dinopplysning,Thomas Hellenes, vil ikke diskutere denne problemstillingen på telefon, men svarer på spørsmålene i en e-post. Han er klar på at det de sender ut til bedriftene er et tilbud og ikke faktura.

– For å kalle noe for en faktura kreves fakturadato, fakturanummer, kundenummer, vår referanse, deres referanse og en betalingsfrist. Ikke en eneste av de ovennevnte punktene er å gjenfinne på Dinopplysnings kampanjetilbud, skriver Thomas Hellenes i en e-post.

Økende problem

Likevel mener Sletner at slike tilbudt er lett å misforstå. Noe som plager småbedriftene.

– Dette er et stort og økende problem. Det er bekymringsfullt, sier Sletner.

LES OGSÅ: – Fakturaene ser veldig troverdige ut

Mindre bedrifter uten egen regnskapsavdeling blir oftest utsatt for denne typen markedsføring. Bedriftsforbundet har en liste over selskaper som operer på denne måte. Dinopplysning er på lista.

– Betaler du, er du ofte bundet til en viss tid og tjenesten fornyes automatisk hvis du ikke avbestiller den.

Bedrifter har ikke angrerett slik vanlige forbrukere har. Ifølge Sletner er det viktig at bedriftene er oppmerksomme og undersøker nøye hva de betaler.

– Utnytter ferietiden

– Vi ser en tendens til at disse tibudene som ser ut som en faktura, kommer i ferietiden når det er vikarer som administrerer fakturaene. Da er det fort gjort at de havner i bunken for regninger som skal betales, sier Sletner.

Han anser slike framstøt som villedende markedsføring i henhold til markedsføringsloven.

– En av våre advokater bistår akkurat nå en medlemsbedrift som gikk på «tilbudet» fra Dinopplysning, sier Sletner.

Advokat Morten Bjerkhaug har så vidt startet i ny jobb i Bedriftsforbundet, men likevel har han allerede rukket han å bli godt kjent med problematikken.

– Det sier jo litt. Disse tilbudene er lett å misforstå. De fremstår som et krav. Det skulle være helt unødvendig å gjøre det på denne måten om du har et godt produkt, mener jeg.

LES OGSÅ: Torun (55) ble vekket av svindel-SMS

Ønsker oppmerksomhet

Hva er grunn til at dere utformer deres tilbud som faktura og bruker giroblankett?

– Det er grunnleggende feil å i det hele tatt omtale kampanjetilbud fra Dinnopplysning som en faktura. Grunnen til at vi sender ut våre tilbud forfattet på giroblanketter, er ønsket om økt oppmerksomhet rundt våre kampanjer. Vi har ikke en eneste telefonselger tilknyttet vårt firma. Våre markedsundersøkelser viser da også at norsk næringsliv heller foretrekker tilsendt kampanjetilbud i posten framfor pågående telefonselgere i en ellers så travel hverdag, skriver daglig leder Thomas Hellenes i Dinopplysning.no i e-posten til tb.no.

– Svakhet i lovverket

Men ifølge Bedriftsforbundet misliker næringslivet også å få kampanjetilbud utformet på denne måten. Ifølge Bjerkhaug er det uklart om denne fremgangsmåten er ulovlig.

– Det er en svakhet i lovverket myndighetene burde se på, sier Bjerkhaug.

LES OGSÅ: Advarer mot utspekulert e-post-svindel

Bedriftsforbundet har allerede fremmet et forslag til myndighetene for å møte denne problematikken.

– Vi foreslår en tydeliggjøring av ansvar, en ny paragraf i markedsføringsloven, slik at useriøse aktører rammes. Kravet til opplysningsplikten ved slike tilbud må heves, sier administrerende direktør Sletner.

Forslaget er sendt til barne- og likestillingsdepartementet.

– Vi kommer til å følge opp dette. Når vi får så mange henvendelser fra bedrifter som føler seg lurt, må vi ta dette på alvor.

Hellenes mener at det er godt nok informert om denne formen for markedsføring.

– Med bakgrunn i mine tidligere svar, samt norsk medias offensive, og i våre øyne til tider spekulative journalistikk, anser vi denne formen for markedsføring for svært godt belyst i Norge. Således blir mitt naturlige svar på ditt spørsmål om den kan misforstås, et rungende nei, skriver daglig leder i Dinopplysning.no

Artikkeltags