Flere bruksdager. Flere kulturarrangementer. Og større billettsalg. Pilene peker oppover for Oseberg kulturhus.
Kulturhuset har tidligere fått kritikk for at det har vært dyrt og vanskelig å booke, og at mange av dagene har vært snappet opp av hotellets konferansearrangementer. Men nå viser tallene at kultur tar en større del av kaka:
– Det har vært en gledelig økning, særlig siden en del av oppdraget vårt er nettopp å drive kulturhus, sier arrangementssjef Martin Kjenna ved Quality Hotel.
– Vi merker flere henvendelser fra kulturlivet. Kanskje folk har begynt å oppdage at det ikke er så dyrt å leie her som ryktene skal ha det til, sier Kjenna.
Kultur øker mest
224 av fjorårets dager var det storsalen i Oseberg kulturhus fylt med aktivitet. 67 av dagene var på kommunal avtale, 65 dager var viet kommersiell kultur og 92 dager gikk med til konferanser.
– Med 224 bruksdager er det ikke så mye å gå på, jeg tror ikke vi skal ha ambisjoner om å gå høyere enn det. Vi er storfornøyde, oppsummerer Kjenna.
Denne tabellen viser oversikten over bruksdager de siste tre årene:
År, Oseberg kulturhus | 2017 | 2016 | 2015 |
Dager på kommunal avtale | 67 | 58 | 51 |
Dager med kommersiell kultur | 65 | 30 | 47 |
Konferansedager | 92 | 120 | 117 |
Totalt antall bruksdager | 224 | 208 | 215 |
Tønsberg kommune kan øke bruken
Virksomhetsleder for kultur i Tønsberg kommune, Magnus C. Martin er også fornøyd.
– I det store bildet er vi veldig tilfreds med utviklingen. Ut fra dagens situasjon er det en god utnyttelse av avtalen fra kommunens side, sier Martin.
Tønsberg kommune sitter med bruksrett på 120 dager, eller 33 prosent. I fjor ble det altså benyttet 67 kommunale dager.
– Det betyr at vi har kapasitet til å ta mot flere arrangementer i kommunal regi, så går noen med et arrangement i magen, er det bare å ta kontakt, sier Martin.
– Oseberg er det beste stedet
Danseskolen Extend brukte storsalen 11 dager i fjor og innehaver Camilla Samuelsen Matre roser Oseberg kulturhus opp i skyene.
– Vi er kjempefornøyde med Oseberg. Det er det eneste og beste stedet vi kan være, sier Matre.
Hun presiserer at hvis man fyller opp alle salens 1000 seter, er det også det billigste stedet å være. Dessuten er servicen på topp.
– Oseberg kulturhus er flinke til å legge til rette og vi får aldri noen overraskende tillegg på fakturaen, sier Camilla Samuelsen Matre.
Viser til sterkere markedsføring
Hvis man ser på antall arrangementer, så har kulturtilbudet økt. I 2017 var det 45 kommunale arrangementer mot 29 året før, og det var 15 kommersielle arrangementer mot åtte året før.
Denne tabellen viser oversikten over antall arrangementer i Oseberg de siste tre årene:
År | 2017 | 2016 | 2015 |
Kommunale arrangementer | 45 | 29 | 30 |
Kommersielle arrangementer | 15 | 8 | 6 |
Konferanser | 52 | 51 | 51 |
Totalt antall arrangementer | 112 | 88 | 87 |
– Vi er i vekst og både hotellet og kommunen har jobbet med å markedsføre kulturhuset som arena, peker virksomhetsleder Magnus Martin på som en viktig årsaken til fjorårets markante økning i arrangementer.
2,4 millioner mer i billettinntekter
Økningen avspeiler seg også i billettsalget.
I 2017 ble det solgt over 5000 flere billetter enn året før og omsetningen økte med 2,4 millioner.
– Det er et fantastisk billettsalg, oppsummerer arrangementssjef Martin Kjenna.
År | 2017 | 2016 |
Billettsalg Oseberg | 22 433 | 16 936 |
Billettomsetning Oseberg i kr | 7.500.000 | 5.100.000 |
Kommentarer til denne saken