– Det blir spennende å se hvor lenge de blir stående, sier Henrik Holta-Lysell i Slottsfjellfestivalen. Han viser oss rundt til stedene i byen der Slottsfjellfestivalen og et miljøbevisst reklamebyrå har tagget festivallogoen.
Men det er ikke snakk om vanlig tagging. Med festivalens merke i sjablong, har gutta høytrykksspylt bort sur nedbør og trafikkstøv fra betongen, og festivallogoen står igjen, skinnende og ren.
– Ren by, ren luft, sier Holta-Lysell.
Moselogo
– Reklamebyrået har spesialisert seg på grønn reklame, sier Holta-Lysell. – De gror moselogoer, klipper gress med logo, tegner logo med kull, eller bruker is om vinteren. Det er miljøvennlig og blir stående, sier han.
Moselogo kan du regne med å finne i byen neste år.
– Det ble litt kort grotid i år, sier pressesjefen. Han mener det blir interessant å se hvor lang tid det tar før logoene er skitne.
– Da får vi se hvor mye forurensning det er i byen, sier han.
Fortsetter taggingen
I tiden frem mot festivalen skal denne alternative profileringen fortsette. – Plakatene våre rives ned, eller blir dekt til, men høytrykksspylingen blir stående, sier han.
Et firma som kaller seg renreklame.no, har stått for rensligheten i prosjektet.
– Dere er ikke redd for at dette blir oppfattet som vandalisme?
– Vi fjerner jo bare dritt, sier Nicolai Engesvik i renreklam.no.
– Det er ikke så mange lover og regler som regulerer det, sier han.
– Vi har holdt på masse i Oslo og på Strømmen. Vi har god dialog med politiet, de pleier jo å komme når vi holder på.
Egentlig er dette det motsatte av tagging, sier han.
Renreklame-folket kommer tilbake til Tønsberg en gang i neste uke og skal også være her under festivalen.
Ved Allkopi i Hvalenkrysset hadde noen allerede fjernet Slottsfjell-logoen mandag.
– Sier du det, vi har aldri opplevd at noen har fjernet det logoen våre, sier Engesvik.