– Det blir spennende å se hvor lenge de blir stående, sier Henrik Holta-Lysell i Slottsfjellfestivalen. Han viser oss rundt til stedene i byen der Slottsfjellfestivalen og et miljøbevisst reklamebyrå har tagget festivallogoen.

Men det er ikke snakk om vanlig tagging. Med festivalens merke i sjablong, har gutta høytrykksspylt bort sur nedbør og trafikkstøv fra betongen, og festivallogoen står igjen, skinnende og ren.


– Ren by, ren luft, sier Holta-Lysell.

Moselogo

– Reklamebyrået har spesialisert seg på grønn reklame, sier Holta-Lysell. – De gror moselogoer, klipper gress med logo, tegner logo med kull, eller bruker is om vinteren. Det er miljøvennlig og blir stående, sier han.

Moselogo kan du regne med å finne i byen neste år.

– Det ble litt kort grotid i år, sier pressesjefen. Han mener det blir interessant å se hvor lang tid det tar før logoene er skitne.


– Da får vi se hvor mye forurensning det er i byen, sier han.

Fortsetter taggingen

I tiden frem mot festivalen skal denne alternative profileringen fortsette. – Plakatene våre rives ned, eller blir dekt til, men høytrykksspylingen blir stående, sier han.

Et firma som kaller seg renreklame.no, har stått for rensligheten i prosjektet.

– Dere er ikke redd for at dette blir oppfattet som vandalisme?

– Vi fjerner jo bare dritt, sier Nicolai Engesvik i renreklam.no.

– Det er ikke så mange lover og regler som regulerer det, sier han.

– Vi har holdt på masse i Oslo og på Strømmen. Vi har god dialog med politiet, de pleier jo å komme når vi holder på.


Egentlig er dette det motsatte av tagging, sier han.

Renreklame-folket kommer tilbake til Tønsberg en gang i neste uke og skal også være her under festivalen.


Ved Allkopi i Hvalenkrysset hadde noen allerede fjernet Slottsfjell-logoen mandag.
– Sier du det, vi har aldri opplevd at noen har fjernet det logoen våre, sier Engesvik.