Representerte Norge på verdensfinale i Nederland – nå spiller de på Haugarock

REPRESENTERTE NORGE: «Arata» fra Tønsberg og Larvik representerte Norge i verdensfinalen for musikk i Maastricht. Fredag spiller de på Haugarock.

REPRESENTERTE NORGE: «Arata» fra Tønsberg og Larvik representerte Norge i verdensfinalen for musikk i Maastricht. Fredag spiller de på Haugarock. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Da bassist Øyvind Jonas Nordli Lunde og trommeslager Nikolai Lysnes dannet hardrock duoen Arata, var det aldri med ambisjoner om å opptre foran folk. To år, og en knust tann senere, representerte bandet Norge på verdensfinalen i musikk.

DEL

– Før vi startet som duo visste Nikolai knapt hva hardrock og metall var, så han skjønte ingenting av hvordan trommene ble brukt innenfor sjangeren. Det har kommet seg nå da, sier Øyvind lattermildt.

Øyvind (18) er fra Tønsberg, Nikolai (20) er fra Larvik.

Original sound

Duoen beskriver seg selv som et friskt pust innenfor hardrock sjangeren, tidvis inspirert av de britiske rockebandene Blood Royal og Led Zeppelin, men også 70-talls jazz.

– I startfasen «jammet»» vi til Blood Royal låter, så hvis det er et band vi er inspirert av, så er det vel dem. Vi prøver å være originale, men vi tenker ikke noe særlig over sjangeren til låtene vi lager. Mange av rytmene er også inspirert av 70-talls jazz. Om det høres kult ut, så kjører vi på med det, sier han.

Etter hvert som bandet fikk stadig flere spille-forespørsler, kunne de ikke bare være oppført som «Nikolai og Øyvind». Etter en rekke krangler om nytt navn, og enda flere googlesøk, landet duoen på det japanske ordet arata. Det betyr «nytt» eller «friskt», noe som passer bra for et jazzinspirert rockeband bestående av en bassgitar og et trommesett.

LES OGSÅ: Lover mer sang og mindre banning i neste runde

Fikk bassgitaren i hodet

Uten store forventninger meldte bandet seg på UKM i Larvik, og etter to runder med lokale arrangementer gikk de til slutt videre til landsfinalene. Der fikk de overraskende gode tilbakemeldinger fra både publikum og arrangørene.

– Bråk og trommesolo er tydeligvis populært, legger Øyvind til.

Bandet er glade i å lage show på scenen, og det er ikke et sjeldent syn å se Øyvind hoppe ned blant publikumet midt under konserten. Begge to mener det hører til opplevelsen av å være på konsert.

– Jeg føler vi skylder det litt til publikumet som kommer på konserten. De betaler ikke for å se en gitarist stå helt stille og stirre ned på strengene, mener Øyvind.

Det var på UKM at uhellet var ute mens bassist Øyvind skulle lage show ved å hoppe rundt på scenen. Plutselig fikk han sin egen bassgitar rett i hodet, og han hørte et knekk.

– Først trodde jeg bassen var ødelagt, så jeg fortsatte å spille, men den funket helt fint. Plutselig kjente jeg mange små deler rundt i munnen. Brått kom smerten, da jeg hadde knust tanna og røket over en nerve, forteller Øyvind flirende.

LES OGSÅ: Kulturhuset Elverhøy får 880.000 kroner: – Dette betyr enormt mye

Uhellet til tross, kom bandet videre til landsfinalen i UKM. Etter opptredenen i landsfinalen, fikk musikerne en overraskelsesbeskjed fra reiselederen for Vestfold-delegasjonen: Melodi Grand Prix-vinner, musiker og DJ Margaret Berger ville snakke med dem.

Som mangeårig fans av Berger, var det helt surrealistisk for Øyvind og Nikolai at hun nå ville prate med dem.

– Da vi møtte henne, kunne jeg ikke helt tro på det som ble sagt. Hun sa hun var en stor fan av musikken vår, og skrøt oss opp i skyene. For meg og Nikolai var det helt uvirkelig, innrømmer Øyvind.

Siden møtet har Berger skaffet bandet flere konserter i Oslo, senest på Chateau Neuf foran 1200 euforiske studenter. Til tross for at de spilte kun to sanger, fikk de tidenes respons fra publikum.

– Det var nesten en slags Justin Bieber-stemning der, flirer Øyvind.

LES OGSÅ: Seigmen-jubel i Foynhagen : – Jeg har grått og mast om å få dem hit

Hetset i kommentarfeltene

Bandets opptreden i verdensfinalen i musikk på Imagine Festival i Maastricht i Nederland, ble strømmet live på verdensfinalens nettsider. Selv om de ble svært godt tatt imot av publikumet i Maastricht, begynte det å tikke inn en strøm av hatmeldinger i kommentarfeltet på Facebook.

«Ørene mine blør», «Få de av scenen» og «Hva er dette» var blant hat-kommentarene bandet fikk. Likevel var det én av kommentarene som gikk spesielt inn på duoen:

Det som viste seg å være en svensk småbarnsmor, skrev under fullt navn, «Breivik listened to this kind of music, look what happened to him.»

– Personlig blir jeg ikke fornærma av sånne kommentarer, det kan man ikke om man skal klare seg i denne bransjen. Men jeg var redd for at denne kommentaren kanskje kunne gå innpå andre. Spesielt den automatiske koblingen mellom Norge og Breivik er helt uakseptabel.

LES OGSÅ: Oscar (17) rapper om utroskap i ny låt

På hjemmebane

Fredag 6. april spiller bandet på den lokale scenen «Haugarock» i Tønsberg. Der spiller de en helt ny sang for første gang offentlig. Den er visstnok en av bandets mest teknisk krevende, og har partier inspirert av både pønkrock og disko.

Med seg på scenen får de selskap av tjømlingen Oscar A, aktuell som semifinalist i «Norske talenter» på TV2. I tillegg entrer de ferske bandene Nutellica og Unelma scenen, sammen med Haugarock-favorittene Tracksuit Malamute, og soloartisten Jørgen Berrig.

Artikkeltags