Gå til sidens hovedinnhold

Mange bilister melder ikke fra om bulking i p-hus

Artikkelen er over 10 år gammel

TØNSBERG: Det bulkes og skrapes i stor stil i parkeringshus. – En del parkeringshus er lite parkeringsvennlige, mener forsikringsselskap.

Man bør være forsiktig når man ferdes i parkeringshus. Men ikke alle er det. Det vitner lakk i alle regnbuens farger om som sitter igjen på søyler i p-husene. Årlig skraper vi opp bilene våre for store summer.



– Jeg har bulket støtfangeren på bilen min i parkeringshus. Jeg rygget borti en søyle, innrømmer Vegard Svendsen fra Horten.

Vi møter han og Stine Elverum på parkeringshuset ved sykehuset i Tønsberg. Stine mener det stort sett er sjåførens feil at det går galt.

– Det er vel trangt i alle parkeringshus, men det er vel mest sjåførens feil at det går galt, sier hun.

LES OGSÅ: Se hvem som feilparkerer her!

Lite parkeringsvennlige

– En del parkeringshus er dårlig planlagt, sier Jack Frostad informasjonsdirektør i If forsikring.

Han mener flere p-hus er lite parkeringsvennlige og uttaler seg på generelt grunnlag.

BILDESERIE: Se flere bulkefeller her

– Mange p-hus har mange stolper som er kritiske punkter. Det er trangt både å kjøre og parkere der. I tillegg får folk stadig større biler. Det er noe de som bygger parkeringshus bør tenke på, sier Frostad.

If har ikke spesifikke tall på skader som er skjedd i parkeringshus. Men det finnes tall på skader skjedd på parkerte biler. Der er også parkeringshus medregnet, selv om mørketallene her er store. Finansnæringens Fellesorganisasjon har statistikk basert på skademeldinger innlevert til forsikringsselskapene(kun materielle skader).

I 2010 betalte forsikringsselskapene ut 18.891.000 kroner i erstatning for Vestfold. Bare i Tønsberg betalte de ut 4.276.000 for skader som skjedde på parkerte biler.

LES OGSÅ: Ønsker gratisparkering – må finne dekningen

Betaler selv

Selv om forsikringsselskapene betaler ut store summer så velger likevel mange å betale skadene selv, og lar være å melde fra til forsikringsselskapet.

– Det er mange som ikke tar disse skadene på forsikringen sin. Grunnen kan være at de taper bonuspoeng, eller har høy egenandel, slik at det rett og slett ikke lønner seg. Derfor er ikke alle skader meldt fra til forsikringsselskapet til bilisten, sier Frostad.

I TVIL?: Slik fungerer p-skiveordningen

– Kutter svingene

Vi besøkte to tilfeldige parkeringshus i Tønsberg på jakt etter «lakkbevis».

Både på parkeringshuset ved sykehuset og Centrum P-Hus var det mye lakk å finne på stolpene. Parkeringsvakten på sykehuset har jobbet der i 14 år. Hun har sett at mange har ødelagt bilene sine på vei inn og ut av p-huset.

– Her er det ganske god plass til å kjøre inn og ut. Men mange kutter svingene for brått og er opptatt med andre ting enn å kjøre bil og skraper derfor opp bilen, forklarer hun.

Men biler får også skader når de står parkert.

– Jeg har opp gjennom årene fått mange klager fra folk som har fått skrapet opp bilene sine mens de har stått parkert her. Derfor måtte vi for noen år siden bli strengere med å bøtelegge folk som slurvet med å parkere mellom de hvite stripene. Men de siste årene har folk blitt mye flinkere til å parkere skikkelig, og antall skader har gått ned, forteller hun.

LES OGSÅ: P-plassene er god butikk

Blir dyrt

Hos City Bil opplyser de at skader som er skjedd i parkeringshus fort kan koste mange tusen kroner.

LES OGSÅ: Har feilparkert for fire millioner

– Hvis man har kjørt borti en stolpe, så blir det gjerne bulk i tillegg til lakkskader, forteller biloppretter Håkon Samland.

– En liten lakkskade kan koste mellom 3.000 og 12.000 kroner. Skraper man hele siden på bilen kan det fort koste rundt 30.000 kroner for å rett opp skaden, sier han.