TØNSBERG: – Vi registrerer at det er høyere marginer på drivstoff i Norge enn i nabolandene våre, sier Jon Olav Alstad, leder for politikk- og forbrukerseksjonen i Norges Automobil-forbund (NAF).

Han sier at organisasjonen er opptatt av at forbrukerne skal være klar over at prisene varierer gjennom uka.

– Det gir oss forbrukere muligheten til å tanke når det er billigst. Og det bør flere gjøre, slik at oljeselskapene tvinges til å endre dette systemet.

LES OGSÅ: Har du sett prismønsteret?

LES OGSÅ: – Skjønner at noen kan bli provosert


– Driver oljeselskapene et prissamarbeid?

– Konkurransetilsynet har gransket dette, og konkludert med at det ikke finnes bevis for at det at dette skjer, sier han.
– Men det er ikke tvil om at den måten å prise på gjør at de kan hente ut høyere avanser.

Alstad peker på at selv om drivstoffprisene er viktig, utgjør det likevel en mindre del av kostnadene ved bilholdet.
– Når moderne biler bruker 0,3-0,4 liter på mila er ikke drivstoffprisene like viktige lenger.


Mange som fyller drivstoff er heller ikke opptatt av prisene.
– Halvparten av bilene som ble solgt ifjor gikk til firmaer, påpeker Alstad.