Gå til sidens hovedinnhold

Og der gikk Oskar i P-fella til 750 kroner

Artikkelen er over 6 år gammel

TØNSBERG: Bobilturist Oskar Jørgensen betalte for parkeringen. På feil automat. Det koster ham 750 kroner.

Ja da, tb.no har omtalt fenomenet før. Mange ganger. Disse sakene kan du lese her, her, her, og her.

Tidligere i uka skjedde det igjen. Da Oskar Jørgensen skulle parkere bobilen sin på Europarks plass ved Nedre Langgate spurte han for sikkerhets skyld en parkeringsvakt om det var greit, og fikk klarsignal.

Drøyt

– Så da kikket jeg etter en parkeringsautomat, og så skiltene med piler som peker til hver sin side. Fra der jeg satt så jeg bare den ene, og betalte på den. Da jeg litt senere kom tilbake, lå det bot på ruta – fordi jeg hadde betalt på feil automat. Det synes jeg er drøyt.

– Jeg synes at parkeringsvakten i det minste kunne sagt fra. Det er jo umulig å vite hvilken parkeringsautomat man egentlig skal betale til. Den riktige automaten var attpåtil skjult av parkerte biler, sier Oskar Jørgensen til tb.no.

Lureri

– Nei, dette er lureri, tilføyer han.

– Eierne av parkeringsplassene burde jo rydde opp i dette, særlig nå som turistsesongen nærmer seg. Så denne bota har jeg tenkt å klage på.

Men Oskar Jørgensen møter liten forståelse hos pressetalsmann Pål Gleditch i Europark, selskapet som driver parkeringsplassen på vegne av grunneieren.

– Ja, vi vet at dette har skjedd før, og jeg tror det vil skje igjen, sier Gleditch til tb.no.

– Men det får da være måte på hvor mye skilting vi kan sette opp. Dessuten har sekretariatslederen i Parkeringsklagenemnda vært på befaring akkurat på denne p-plassen, og vi fikk beskjed om at vi har gjort det som er rimelig å forvente. Jeg skjønner jo at det er surt å betale en slik bot, men jeg tror ikke det er stort mer vi kan gjøre.

Vurderer innspill

– Fra stedet der Oskar Jørgensen parkerte, var det umulig å se automaten til Europark. Derimot står det to pilskilt som peker i hver sin retning, men det står P-automat på begge. Burde dere ikke samarbeide med Tønsberg parkering for å finne en skilting som ikke er til å misforstå?

– Vel, problemstillingen er ikke ny. Vi har kommet til at det er denne typen skilting som er vanlig. Men vi vurderer gjerne konstruktive innspill.

– Bøtene gir også gode inntekter?

– Vi kan ikke og skal ikke leve av bøtene. De representerer sju prosent av inntektene våre. Og vaktene våre får ingen provisjon, sier Gleditch.

Ikke imponert over Europark

Tønsberg parkering-sjef Egon Bjune finnes ikke imponert over "konkurrenten" på andre siden av gjerdet.

– Hvis noen parkerer på vår plass, men betaler på Europarks automat, slipper de normalt bot. Jeg synes Europark kunne innføre den samme ordningen, sier Bjune, som frykter at akkurat denne parkeringsplassen er i ferd med å påføre Tønsberg et omdømmeproblem.

Samtidig synes han det er rart at folk ikke oppfatter at det er to ulike selskaper som driver de to parkeringsplassene.

– De er tydelig adskilt med gjerde.

Befaring

– Men pilskiltene som peker på hver sin automat kunne kanskje vært tydeligere?

– Jeg kan gjerne se på dette en gang til, og vil ta en tur dit på mandag. Dette er jo et tema som har gått igjen i mange år, sier parkeringssefen i kommunen.

– Problemet dukker opp fra tid til annen, og det hender jo at folk er stresset når de parkerer, sier Egon Bjune.

Som om ikke det er nok: Like i overkant av parkeringsplassen som eies og drives av Tønsberg parkering, har kommunalt eide Parkeringsselskapet en liten plass som ligger tett inntil. Også den har sin egen automat.

Kommentarer til denne saken