TØNSBERG: Dette var noe elevene ved Færder videregående skole skulle finne ut av da temaet etisk handel sto på timeplanen i samfunnsfag.

Med nobelprisvinner Kailash Satyarthi fersk i minne gikk Herman Fuglevik (17) og Dennis Hellesvik (17) løs på oppgaven.

– Vi er spente på hvor mye butikkene vet om hvorvidt deres produkter er laget av barn og om de i det hele tatt bryr seg, sier Fuglevik rett før han og Hellesvik går inn på Hennes & Mauritz.

Der blir de ikke mye klokere. Ekspeditøren henviste til kjedens nettsider eller butikkens daglige leder.

– Det var litt rart at hun ikke hadde noe å tilføre, sier Hellesvik.

Heller ikke på butikken Urban fikk de noe svar og ble henvist til sjefen som ikke var til stede.

– Burde vite

– De burde ha en liten anelse om hvor klærne kommer fra. De som jobber i butikkene burde vite litt mer, sier Hellesvik. Kameraten hans er enig.

Den siste tiden har de begge fått nærmere kjennskap til barnearbeid via dokumentarfilmer og diskusjoner på skolen.

– Det er sykt at barn som er sju år må jobbe mange timer for to-tre kroner i timen i stedet for å gå på skolen. Tenk hvis vi skulle sy og hekle hele dagen, sier Fuglevik.

De har også lest reportasjer om ulykker ved flere fabrikker, blant annet i Bangladesh.

– Det er ganske kipt at vi kanskje uvitende støtter dem som gjør at de fattige barna har det jævlig, sier Fuglevik mens han går vider til butikken New Yorker.

Her får de heller ikke svar. Daglig leder, som ikke vil oppgi navnet sitt til Tønsbergs Blad, sier at selv om hun vet noe om problematikken, kan hun ikke uttale seg.

– Dere må kontakte hovedkontoret i Tyskland, sier hun.

– Oppgitt

– Jeg er litt oppgitt. En daglig leder burde kunne snakke med oss, sier Hellesvik.

De forsøker par butikker til. Resultatet er like nedslående.

– Vi får ikke informasjon. Vi blir oppgitt over hvor lite de vet og bryr seg, sier Fuglevik.

Samfunnslærer Thor Flaatten mener butikkene må skjerpe seg.

– Informasjon om varene burde være lett tilgjengelig i butikken, sier Flaatten.

Han mener bevisstgjøring av ungdommer er viktig for at verden skal kunne forandre seg.

– Når forbrukerne krever at produktene holder en etisk standard, må butikkene og kjedene tilpasse seg.