Rådmannen og øverste sjef legger seg flate

Administrasjonen skal granske hendelsene på Træleborg bo- og behandlingssenter. Det lover rådmann Geir Viksand og kommunaldirektør Tove Hovland.

Administrasjonen skal granske hendelsene på Træleborg bo- og behandlingssenter. Det lover rådmann Geir Viksand og kommunaldirektør Tove Hovland. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

TØNSBERG: Administrasjonen i Tønsberg kommune legger seg flate etter kritikken mot Træleborg sykehjem.

DEL

Tønsberg kommune har som et mål å levere trygge helse- og omsorgstjenester av god kvalitet. Det presiserer rådmann Geir Viksand og kommunaldirektør Tove Hovland i et leserinnlegg på tb.no.

Under lupen

Tønsbergs Blad har gjennom flere artikler den siste tiden avdekket at det ikke alltid er tilfelle. Nå blir det tatt affære.

Kritikken mot behandling av pasienter på Træleborg bo- og behandlingssenter blir tema på neste møte i Utvalg for helse og omsorg.

Det bekrefter utvalgsleder Bent Kittelsen (Frp). På møtet skal virksomhetsleder Sigrid Sanne redegjøre for omstendighetene rundt behandlingen av enkelte pasienter på Træleborg.

LES OGSÅ: Måtte hente kona hjem fra Træleborg

Men det stanser ikke der. Kommunens administrative ledelse skal granske saken nærmere på eget initiativ. Det bekrefter rådmann Geir Viksand.

På alvor

– Vi må ta alle henvendelser på alvor og finne ut hva som har skjedd, spesielt om det er et gjennomgående problem, sier Viksand og sikter til om det er systemet som svikter. Han viser til at kommunen har et system som skal sikre at feil blir registrert og rettet opp.

LES OGSÅ: – Pleierne sa de ikke hadde tid

– Vi må finne ut om det er systemet som har sviktet. Primært ønsker vi å lære av det som har skjedd, sier han.

Viksand viser også til pasienter og pårørendes forventninger.

– Kommunikasjon er ekstremt viktig med tanke på hva man kan forvente når man kommer på sykehjem, sier han.

Negative opplevelser

Administrasjonen er også bekymret for at slike hendelser kan føre til at innbyggerne blir usikre på kvaliteten på kommunens omsorgstjenester. Det vises til at brukere og pårørende påtar seg en ekstra belastning ved å stå fram offentlig med sine historier. Det mener rådmannen er uheldig.

LES OGSÅ: – Mor skal aldri tilbake dit

– Vi vil ikke at innbyggeren skal ha negative opplevelser på sykehjemmene våre, sier Viksand, som viser til at tilbakemeldinger er viktige, både de gode og de dårlige.

Mer krevende

Viksand viser til at det har vært et økende press på helse- og omsorgstjenesten de senere årene. Noe skyldes stram kommuneøkonomi, samhandlingsreformen og voksende behov for tyngre tjenester. Dette har ført at bemanningen er lavere enn et kommunen ønsker seg.

LES OGSÅ: Etterlyser mer kunnskap om demens

– Det er mer krevende å drive sykehjem nå enn tidligere. Vi har behov for flere ansatte. Det gjelder ikke bare i helsesektoren, men også i barnehager og skoler, sier Viksand.

Men det er ikke bare jammerdal i kommunens bo- og behandlingssentra.

– Vi får utrolig mange positive tilbakemeldinger. De ansatte gjør en fantastisk jobb og er stolte av jobben sin. De bryr seg om brukerne, sier han.

 

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.