Cathrine og Cecilie vil lodde stemningen: – Er Tønsberg klar for bysykler?

ELSPARKESYKKEL: Er Tønsberg klar for en ordning med elsparkesykler eller bysykler?

ELSPARKESYKKEL: Er Tønsberg klar for en ordning med elsparkesykler eller bysykler? Foto:

Du kan være med å bestemme, vil du ha elsparkesykkel eller bysykkel?

DEL

Tønsberg kommune og Tønsberg sentrum er nå veldig nysgjerrig på hva innbyggerne i Tønsberg tenker om en bysykkelordning.

LES OGSÅ: Salget av elektriske sparkesykler har skutt i været — men ikke alle er klar over fartsgrensa.

– Ingen mellomstore byer har utbredte bysykkelordninger

I flere av de store byene rundt om i landet har det vært en oppblomstring av elsparkesykler og sykler, slik at man på en rask og miljøvennlig måte kan forflytte seg fra A til B.

Nå lurer Cathrine Heisholt, arealplanlegger i Tønsberg kommune, og Cecilie Sørumshagen i Tønsberglivet AS på om innbyggerne i Tønsberg er klar for bysykler.

– Vi ville gjerne få på plass noen elsykler, men etter å ha sett at elsykler raskt ble til sparkesykler og videre at Bergen Sentrum plutselig investerte i 600 bysykler ble vi usikre på hva vi skulle velge, sier Heisholt.

– Ja, vi ble kanskje litt revet med av trenden med elsparkesykler som ble rullet ut i landets storbyer, men innså at ingen mellomstore byer har utbredte bysykkelordninger og fant ut at vi kanskje burde ta en fot i bakken, fortsetter Sørumshagen.

Må kartlegge hva den enkelte ønsker seg

Sørumshagen forteller at de nå er i en innledende fase for å kartlegge hva den enkelte mann og kvinne ønsker seg.

– Det er ikke sikkert at elsparkesykkelen er det folk vil ha. Og i tillegg skjer det så mye også på privaten og flere har skaffet seg egne elsparkesykler, sier hun.

Videre kan hun fortelle at basert på svarene som kommer blir det en mulighet til å se på ulike løsninger. Målsettingen er å kunne tilby bysykkel som en del av den reisekjede og dermed gjøre det enklere for folk å velge kollektivt i hverdagen.

– I tillegg har det å sykle eller gå regelmessig en stor helsemessig gevinst samtidig som det er godt for miljøet, både lokalt og globalt. Det ønskelig at enda flere i Tønsberg skal sykle og gå i hverdagen, derfor er det ønskelig å tilby en bysykkelordning for å bygge oppunder dette viktige folkehelseperspektivet, avslutter Sørumshagen.

LES OGSÅ: Thale skrur ned maksfarten på elsparkesykler: – Ikke redd for salget

Du kan være med å påvirke

Du kan være med på å påvirke hva slags løsning som skal benyttes ved å svare på en spørreundersøkelse som kommer til å dukke opp på sosiale medier. Det er Tønsberg kommune og Tønsberglivet AS som står bak undersøkelsen.

– Vi trenger virkelig folks meninger. Det gjør oss i stand til å ta avgjørelser for om Tønsberg i det hele tatt er en stor nok by for en bysykkelordning, sier Sørumshagen.

Artikkeltags