Skolen ga Kristoffer et nytt liv

DAGENS PLAN: Hver dag setter Kristoffer Rør opp bilder som viser hva han skal gjøre og hvordan været er.

DAGENS PLAN: Hver dag setter Kristoffer Rør opp bilder som viser hva han skal gjøre og hvordan været er. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Kristoffer Rør (14) er autist, og på skolen trener han på gå i butikken, gå til frisøren og spørre om det han lurer på.

DEL

En dag fikk mammaen til Kristoffer Rør (14) verdens fineste telefon. Det var starten på Tønsbergs nye autismeenhet.

– Jeg satt på jobb, minnes Kathrine Ebbesen Rør og gjenforteller hva damen fra PP-tjenesten sa den dagen.

– «Presterød vil ha ham og prøve ut å lage en autismeenhet». Vil ha ham, gjentar Ebbesen Rør, fremdeles overveldet og glad.

Hun og ektemannen Audun Rør hadde lenge lett etter et godt alternativ for Kristoffer når han skulle begynne på ungdomsskolen.

– Kristoffer er nok en av de vanskeligste å lære opp i Tønsberg. Han er tungt psykisk utviklingshemmet og har epilepsi og autisme, forklarer mammaen.

Lærer mye viktig

– Vi ligger rett ved siden av Senter for forebygging og tenkte vi kunne dra nytte av vår felles kompetanse, sier rektor Steinar Strand Jensen ved Presterød ungdomsskole.

For Kristoffer er det viktigere å lære å vaske hendene enn å regne. Og i år har han hatt stor framgang. Han trener på å:

■ Spørre om det han lurer på

■ Gå i butikken og kjøpe ting han trenger

■ Gå til frisøren

■ Gå til tannlegen

– Kristoffer skal bli mest mulig selvstendig og han må lære ting bit for bit. Han må programmeres i ulike sammenhenger. For eksempel deler vi prosessen rundt det å gå på do i 35 trinn og øver på hvert enkelt, forklarer vernepleier Fredrik Holmene fra Senter for forebygging.

– Det aller viktigste Kristoffer har lært er å si nei og sette grenser, sier spesialpedagog Synne Anholt.

Fortsetter hjemme

Hjemme må foreldrene terpe på det samme som man gjør på skolen. Mengderepetisjon er viktig for at Kristoffer skal lære.

Denne tirsdagsmorgenen er det fellesmøte på autismeenheten der alle som har ansvar for Kristoffer møtes annenhver uke for å drøfte opplegget, mål og erfaringer.

Kobler skole og helse

I autismeenheten jobber både skolefolk og helsepersonell. Det er første gang man kobler skole og helse på en slik måte.

Faglig leder er vernepleier Kjetil Hennum Andersen med seg har han stab som kan mye

– Autismeenheten på Presterød ungdomsskole (PUS) er et resultat av vår tverrfaglige Tønsberg-modell der vi samler barnehage, skole og barnevern og helse for aldersgruppen 1–18 år i enheten oppvekst, sier kommunaldirektør Pål Thalmann.

– Kan slappe av litt

– Dette er en suksesshistorie med dyktige fagfolk. Noen får det beste utbytte av å gå på en slik enhet da det kan være vanskelig å få autismekompetanse god nok på nærskolen. Ut fra de kjempegode erfaringene med autismeenheten på Presterød, ønsker vi å utvide, sier Thalmann.

Neste skoleår kommer en elev til, som har andre behov enn Kristoffer og får laget et opplegg for seg.

Foruten å være mamma til Kristoffer er Kathrine Ebbesen Rør Høyre-politiker og har i en periode sittet som medlem og en periode som leder for utvalget for barn og unge.

– Det er første gang jeg som mamma kan slappe av litt. For her er det andre som har mer peil enn meg, sier mamma Kathrine Ebbesen Rør.

Artikkeltags