– Vi er veldig lei oss for at det ble slik at vi kontaktet politiet. Vi er lei oss på hennes vegne.

Det sier Odd Gogstad, som likevel holder litt igjen for å legge seg helt flat.

LES OGSÅ: Parkinsonsyke Lise (47) mistenkt for fyll og rus

– Vi har også snakket med politiet. Ifølge dem gjorde vi alt riktig. Vi hadde en plikt til å melde fra fordi vi oppfattet at kvinnen var beruset.

Butikksjefen sier at både han og de ansatte i butikken kjenner Lise Flakstad godt som kunde.

LEDER: Hvor mye skal vi bry oss?

Var i tvil

– Akkurat denne dagen hadde jeg ikke tid til å ekspedere henne da hun kom. En annen ansatt gjorde det. Hun oppdaget at kunden virket ukonsentrert, og måtte støtte seg. Hun spurte også om kunden trengte et glass vann, sier han.

– Mens vi blandet maling til kunden, oppdaget vi at hun hadde med barn. Vi var veldig i tvil om hva vi skulle gjøre, og vurderte selvsagt at det ville være trist å gripe inn om det viste seg ikke å være noe spesielt. Samtidig tenkte vi at det ville være skummelt om hun tok med seg små barn ut i trafikken, sier Gogstad.

– Vi tok betenkningstid, og ringte politiet. De har i ettertid sagt at de heller vil ha en telefon for mye enn en for lite.

Odd Gogstad mener at Lise Flakstad burde sagt fra mye før om at hun har Parkinson.

– Da ville alt dette vært unngått. Det var i god mening vi meldte fra til politiet.

LES OGSÅ: 25-årsjubileum for Parkinson-foreningen

Forstår

Lise Flakstad selv har en viss forståelse for at butikkpersonalet reagerte.

– Men de kunne spurt meg. De bør ha mot nok til det når de hadde mot nok til å ringe politiet, sier hun.

– Har du fått noen reaksjon fra butikken i løpet av dagen?

– Nei, jeg har ikke hørt noe.

LES OGSÅ: Lagde stamceller av vanlige celler

Mange kommentarer

Derimot har leserne engasjert seg i saken. På tb.no har kommentarene fosset inn, de aller fleste svært kritiske til Jernias handlemåte i saken.

«Butikken det gjelder kjenner seg sikkert igjen i historien. Nå har dere Lises navn, så da får hun blomster og unnskyld, ikke sant? Et slikt minimum av folkeskikk klarer dere å oppdrive, kanskje? Og neste gang dere blir bekymret for kundene deres, så gå bort og spør om alt er i orden før dere ringer politiet», skriver Monica Kristiansen i en kommentar.

«Trist sak. Men hadde det vist seg at det hadde vært en full person og denne hadde kjørt ned en annen utenfor butikken hadde nok personalet blitt kritisert for å ikke ha ringt politiet. Ikke for å forsvare, siden de ble opplyst om sykdommen, men ring heller en gang for mye enn for lite!», mener Anders Christiansen.

«Men de kunne ha kommet med en unnskyldning når de fikk med seg at de tok feil, slik at Lise kan komme tilbake til butikken deres. Ellers ender man jo bare opp med samme situasjonen i nye butikker og vil ikke tilbake dit heller...», repliserer Stine Lynn Renberg til det.

Fikk besøk på døra

– Jo, jeg har fått mange reaksjoner fra folk, både telefoner, fra noen som kom på døra og andre, forteller Lise Flakstad.

– De fleste gir uttrykk for at det er bra å si fra, men at butikkpersonalet burde gjort det på en annen måte.

Etter at artikkelen sto på trykk i Tønsbergs Blad og senere ble lagt ut på tb.no, var Lise Flakstad forberedt på hånende kommentarer. Det motsatte skjedde.

– Jeg har fått så mange positive tilbakemeldinger, særlig fra unge, sier Lise, som synes akkurat det er svært hyggelig.

I løpet av tirsdagen har hun også fått telefoner fra ukeblad som ønsker å intervjue henne.